Bindeballe og Store Robert

De fleste gange har jeg startet min beretning om en tur med at fortælle hvordan vejret var
Men denne gang tror jeg at jeg vil vente med det - til sidst i beretningen

Til gengæld - så fortælle om hvordan turen i det hele taget kom i stand

Fredag aften fik jeg en pludselig lyst til at trille en tur på motorcyklen og ringede kl. 21.15 til Hans - om han kunne nå at sende en SMS ud til SMS-listen - og det kunne han - så kl. 21.32 tikkede indbydelsen ind (også på min telefon )

 

 

Så jeg var da lidt spændt på, om der overhovedet var nogen - der med så kort varsel - tog imod tilbuddet.
Min tvivl blev hurtigt gjort til skamme - og lidt over klokken ti var vi syv der trillede ud af Lunden

Så derfor - lad mig komme med min uforbeholdne beundring for Hans' SMS-liste - den virker
(Og er du ikke med på den (SMS-listen) - så her en opfordring til at komme det)

Turen lagde op til kørsel på "mindre pæne veje" - så vi trillede over Vrads til vores første stop ved Rørbæk Sø, hvor vi hyggede os med åen rislende rundt om os - og da ishuset også havde åbent - også med en enkelt is til de trængende drenge (vi havde jo kørt langt allerede )

Og så gik turen ellers sydpå - og på et tidspunkt trillede vi jo så (første gang) ned og op gennem Vejle Ådal

Og det gik rigtig godt - faktisk så godt at vi i første omgang drønede forbi Tørskind Grusgrav
Men lige inden vi skulle til at køre ned igennem Vejle Ådal (for anden gang) - fik vi vendt cyklerne

Altså - at køre i Vejle Ådal - er jo næsten som at være i Østrig
Altså bortset fra at det regnede i Østrig

 

 

Altså - hvad er det lige der får en som Store Robert (Robert Jacobsen ) til at lave nogle skulpturer af jern, beton, granit og træ -i en nedlagt grusgrav

Og hvad er det lige der fascinerer sådan nogle som os, når vi går rundt imellem dem

Det er der heldigvis ikke noget entydigt svar på - der er frit slaw med hensyn til at beundre, forarges, imponeres og tænke

 

 

 

Den største af skulpturerne er fx lavet af bl.a. 29 tons jern - de to på billederne dog noget mindre - men ikke mindre (skal vi kalde det) kunstfærdige

Og så gik de ellers ned i Vejle Ådal igen - med en storslået udsigt ned over skove, moser og søer

Og selvfølgelig det uundgåelige to km grusvej (hvad er en MC-tur uden en tur i gruset )

Og så indtog vi ellers Bindeballe Købmandsgård - betalte den obligatoriske ti-er - og indsnusede duften af det sidste århundredes varer og redskaber - og mindedes da man selv købte sine første 5 Eifel - eller huskede da man samlede billederne fra Richs
Alle pengene værd - også selv om der jo var skygge inde i købmandsgården

 

 

På den anden side af vejen ligger den nedlagte station i Bindballe

Og hvad er nu det - hvorfor sidder der en køler forrest på togvognen - hvor går kølerslangerne hen - jo-jo - mange ubesvarede spørgsmål svirrede i luften - men alting faldt på plads da vi tog en lille rundtur i stationsbygningen.

Her fik vi så også historien om den store togulykke på Bindeballe station tilbage i 1944

 

 

 

Ud over at jeg ikke har nævnt noget om hvordan vejret var - så er der sikkert nogen der undrer sig over, at der slet ikke har været talt om frokost

Og det var der en naturlig årsag til - man kan ikke spise nogen af de steder hvor vi havde været - men det rådede vi til gengæld bod på, da vi klokken to trillede ind på P-pladsen ved Fårup Sø

Her stillede vi sulten med en flot-flot udsigt ud over søen

 

 

Og så var det ellers tid at trille hjemad - hilste lige på Jellinge stenene - så røgen af en brand ved Uldum - zig-zaggede igennem skovene ved Mattrup Gods - og sagde pænt farvel på rastepladsen ved Velling.

Og så var der jo lige det der med hvordan vejret var denne herlige lørdag i august

Det var godt

 

En oplevelse rigere