Billeder fra Alpe d'Huez - uge 1 - 2006

"Når solen ikke skinner i Alpe d'Huez - så er det fordi det er nat"
Sådan lyder det i den officielle brochure - men så må jeg blot konstatere, at de nogen gange har nogen meget lange nætter

Nå - vi havde ALT slag vejr mens vi var der - og jeg mener virkelig ALT:

Og for at understrege det, får du lige et par morgenbilleder med udsigten fra vores værelse

 

 

 

 

 

 

Selvom det er den samme udsigt, så er det jo utroligt så forskellige sådan en alpetop kan se ud

Selv om det sidste billede ser sort ud - så er det faktisk rigtig flot når månen oplyser bjergene før solen ta'r over.

 

 

 

Søndag var det jo også nytårsaften - så vi var naturligvis ude at spise "fint" - men vi var faktisk i seng inden klokken tolv - for Bente fik det rigtig skidt
 - og vejret mandag passede også med hvordan Bente havde det - men heldigvis fik både Bente og vejret det bedre

Ellers spiste vi skiftevis ude og i lejligheden i løbet af ugen - man kunne altid finde noget GUF - både i restauranterne og supermarkedet.

 

 

 

Afterskiing foregik i "Underground" et lille værtshus ejet af et par englændere, der også sørgede for lidt livemusik:

.

 

 

 

 

 

Nå slut med alt det der "udenoms" nu skal vi til det væsentlige - Ski løb - eller i hvert fald billederne fra terrænet omkring Alpe d'Huez.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja - Ja - jeg er ikke blevet så god at jeg også har fået taget billeder af, hvor vi rent faktisk løber på ski - så det må du have til gode - men gode det blev vi skam.

Lørdag eftermiddag var vi nok kommet op på det niveau, hvor vi må betegnes som "øvede"
- så vent bare til vi kommer hjem fra vores skitur i uge 9 (Italien) - vi ender med at være eksperter

 

 

 

Paragliding

Jo-jo - tro det eller ej - vi var lige på en tur "up in the free air"

Og hvis du ikke har prøvet det - så gør det - super.

I alt tog turen 45 minutter - fra vi henvendte os til vi gik igen - selve turen tog nok ikke mere end 2-3 minutter
 - men det var det hele værd - bare tænk på hvor længe vi kan snakke om det

 

 

 

 

 

 

 

 

De første fire billeder her er taget med mit eget kamera - og resten har vi købt os til af den fotograf der var tilknyttet skolen for paragliding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten forgår i 2.115 meters højde - og vi lander i 1.800 meter - så det er "kun" et fald på 315 meter
- men på den anden side, det er jo dobbelt så højt som Himmelbjerget

Både start og landing foregår på ski - fart på ned af bjerget og så op i luften - og landingen forgår stille og roligt med at du lander på skiene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om det er godt - kig lige på vores ansigter - så kan du ikke være i tvivl om, at det også er noget du skal prøve.

Tænk at 315 meters flyvning kan gøre så meget - Jeg havde en Bente før flyvning - nu har jeg en Bente efter flyvning

 

 

 

 

 

 

 

 

Og jo - vi fik skam også løbet normalt på ski den lørdag - men det er da et herligt plus at tænke tilbage på

- Alpe d'Huez - by Ski and by Air.

 

 

 

Skal du lige have historien om hvordan vi kom tilbage til Danmark?

Klokken 17.00 sætter vi os ind i bussen i Alpe d'Huez - og oplever en herlig nedkørsel ad de 21 hårnålesving (som cykelrytterne jo knokler opad i Tour de France - MC-turen til sommer kommer nok til at går til området omkring Alpe d'Huez).

Klokken 19.00 er vi inde i afgangshallen i Grenoble lufthavn. Her er der ca. 1.000 mennesker med samme mængde bagage som os (en kuffert, en støvletaske og en skitaske) - og når der så kun er ca. 100 stole - så giver det en del der ligger hen over deres bagage overalt på gulvet.

Nå vi havde god tid til at vænne os til det, for vores fly gik (fløj) først klokken 23.00 - så fire timer på en kuffert - eller en tur udenfor for at ryge en smøg på den charmerende bus terminal udenfor afgangshallen (der er INTET at se eller foretage sig i Grenoble Airport).

Nå - tiden går jo hurtigt når man står op - og ikke har noget at lave - så pludselig sidder vi i flyet - og er klar til takeoff.

"Goddag - det er deres kaptajn - vi mangler lige fire passagerer som er tilbageholdt, fordi der er nogle problemer med den enes kuffert - jeg vender tilbage når jeg har lidt nærmere - men indtil videre håber jeg de har lidt tålmodighed"

Klokken 23.30 "Goddag - det er deres kaptajn - det viser sig at der er en håndgranat lignende genstand i den pågældende kuffert - så lufthavnen er blevet evakueret - og vi har fået flyveforbud (da kufferten tilhører en af vores passagerer) - jeg vil gå ind og høre om hvad der sker".

Klokken 00.30 "Goddag - det er deres kaptajn - tingene har udviklet sig til et plan, hvor det nok ikke burde være - så i øjeblikket leder lufthavnsmyndighederne efter en bombehund, der skal undersøge om der er sprængstof i kufferten. Samtidig er der et bombehold på vej fra Lyon lufthavn, som skal tage sig af kufferten - så jeg håber at de har mere tålmodighed tilbage".

Klokken 01.30 - "Goddag det er deres kaptajn - vi har nu fået ordre til at forlade flyet - gå ombord i nogle busser, og gennemgå et udvidet sikkerhedstjek - medbring samtlige deres ejendele herunder pas og boardingpass. Samtidig vil flyet blive gennemgået af en af myndighedernes bombehunde".

Herefter ud af flyet - og ind i de ventende busser - og lige var vi kommet ombord da kaptajnen kom ind i bussen og meddelte at nu var kufferten blevet åbnet - og det viste sig at der var tale om et bæltespænde, der havde lignet en håndgranat i gennemlysningen af kufferten.

Klokken 02.00 - så letter vi - kun tre timer forsinkede (Flyselskabet var flinke til at servere drikkevarer (uden beregning))

Klokken 04.00 - får vi vores bagage i Billund lufthavn.

Klokken 05.00 - kører vi ind i indkørslen på Smedebakken i Them - og en time senere ligger vi og sover sødt i vores senge - med tanke på den sprængte postkasse uden for - og hvis cykel det mon er, der hænger i vores flagstand.

Nå - det var også en oplevelse - afgang klokken 17.00 og ankomst klokken 05.00 - jo det er dejlig hurtigt at tage flyet på ferie (nå - næste gang skal vi med h.h.v. bus og egen bil til Alperne - så må vi se om det så ikke går hurtigere )

En oplevelse rigere