Ballon - 21. august 2013

Har du været ude at flyve i ballon - det har vi

På denne side kan du se og læse om vores aftentur den 21 august 2013

Og til jer der var med - hvis du har nogle billeder som du kan supplere med
så send dem til mig - så skal jeg nok sætte dem ind på siden

 

 

 

Og hvor gik turen så hen

Vi startede på fodboldbanen ved Lysbro gamle skole
og så ellers 17,6 km (i luftlinje ) til Sorring.

På højdekorte skal du lige tage højde for at det er højden over havets overflade
Så for at få den rigtige flyvehøjde skal du trække 50-100 meter fra

 

 

Men man får et godt indtryk af at vi både var HELT nede i trætop-højde - og op til 500 meter oppe
Tophastigheden på turen var 26 km/t - men det meste af tiden lå vi omkring 13-17 km/t (så masser af tid til at opleve det hele )

 

Men lad os starte med begyndelsen

Vi havde jo alle sammen et bevis på at vi havde bestilt og betalt for turen
Og det måtte vi jo så lige af med - og fik samtidig hilst på Flyvechef og Ballonskipper
Philip Mundt - der også er ejer af firmaet "Dreamballon"

12 M/K'er var vi - og nogle havde oplevet op til 5 aflysninger før de nu endelig var der
Vi (Bente og jeg) var jo så heldige at vi ikke havde haft nogen aflysninger

 

 

Hvis du selv kunne tænke dig at komme op at flyve - så bestil turen direkte hos Dreamballon

Og så var det ellers tid til en gennemgang af selve udstyret - og ikke mindst sikkerhedsprocedurerne

Kort fortalt består en varmluftballon af tre dele: Et hylster - en brænder - og en kurv
Hylsteret (det vi letale forstår ved ballonen ) fyldes med varm luft via brænderen
og så er der ellers plads til x-antal passagerer i kurven
Specielt landingsproceduren fik vi gennemgået - så vi også ville komme helskindet ned igen

 

 

Og så gik vi ellers i gang med at klargøre ballonen.
Selvfølgelig under kyndig ledelse af Philip og Lars
(manden på jorden )

Først skulle hysteret ud af sin transportpose
Brænderne skulle afprøves
og Hylsteret skulle fastgøres til kurv med brændere

 

 

 

Når man ser en ballon på himlen
- så ved man jo godt at den er stor

Men først når man ser den på tæt hold på jorden
får man et rigtigt billede af HVOR stor den egentlig er

Og efter at det hele er lagt ud (og ned ) på jorden
og så blev det hele ellers sikret til bilen.

 

 

Nu var det tid til at fylde luft i

Vi var et par stykker der fik det "ærefulde" hverv
at sørge for at der var hul ind til "hylsteret"

En fod på den nederste/yderste line
Handsker og høreværn på - og så ellers gang i
ventilatoren (større end den på kontoret )

 

 

Se nu begynder det at ligne noget

Når du klikker på det midterste billede
Så se lige hvor lidt Philip fylder inde i hylsteret
Det er som en sportshal

Og nu kunne man også mærke trækket
både i foden og i hænderne

 

 

Også i den anden ende skete der noget

Og for at sikre at hylsteret er trukket HELT ud
så må 4-5 mand lige på arbejde

Nu skulle der så varmes op - så brænderne blev tændt
Nu var det godt med handskerne - det var hot
Og så gik det stærkt - lige efter var vi alle i kurven.

 

 

Og så - klokken 07:30 satte skipper blus på

Og det er godt nok utroligt at sådan en gang varm luft kan løfte 13 mand.
Men ingen problemer i det

Og kort tid efter kunne vi se jorden forsvinde under os

 

 

 

Lige op over trætoppene og den gamle skole i Lysbro
Og så kunne vi jo se ud over Silkeborg Langsø

Et øjeblik efter var det så Ørnsø der dukker op
med "Farmen" i forgrunden

 

 

 

 

Når man kiggede til den ene side - havde vi Silkeborg liggende nedenfor os.

Og til den anden side kunne vi skimte Them
(altså når man zoomede ind )

Desværre var det lidt diset denne aften
Så derfor er billederne også lidt "mælkede"

 

 

 

Dette billede skal lige have et par ord med på vejen - så vi lige ved hvad der er hvad

Til højre har vi Almind Sø
I midten har vi: Lyngsø - Vejlbo Mose - Vejlsø - Brassø - Borresø
og længst ude Julsø

 

 

 

 

De her billeder behøver ikke så meget forklaring

Det er Silkeborg

 

 

 

 

Er der noget skipper kan styre - så er det højden.

Så da han sagde, at vi skulle se om vi kunne plukke en kogle
så var skam ment alvorligt

To gange var vi HELT nede om strejfe trætoppene
Men der var altså ingen kogler

 

 

Min kollega (Kirsten) fangede os fra sit hjem i Silkeborg

Og her er det netop hvor vi lige har været nede over trætoppene

Super at hun sådan var kvik med kameraet

 

 

 

 

Jeg har ikke mange billeder af os oppe i ballonen

Men dem jeg har viser klart hvor meget vi nød det

 

 

 

 

 

Selvom skipper ikke kan manøvrere andet end op og ned
så har han skam fuld styr på hvor vi er

GPS'en er jo opfundet for at skulle bruges

 

 

 

 

Efterhånden kom vi ud over markerne uden for Silkeborg
(retningen var mod Sorring)

Og så fik vi også lige et godt indtryk af hvordan Jyllandsringen ser ud

 

 

 

 

Og mens vi nød solnedgangen over Silkeborg

Så var skipper gået i gang med at finde et passende sted hvor vi kunne lande

Så han gennemgik lige landingsprocesduren en ekstra gang
og begyndte at lukke luft ud af ballonen

Jeg har indsat stedet hvor vi landede på det sidste billede.

 

Og lige pludselig går det stærkt

Se lige højde kortet øverst på siden hvor stejlt det går ned til sidst

3 bump - og så stod vi stille - og kunne hoppe ud af gondolen

20.35 var klokken da vi landede på stubmarken.

 

 

 

Og lige som vi var med til at pakke ud
så var vi også med til at pakke sammen

Utrolig at den kæmpe ballon kan være i posen

 

 

 

1-2-3 Hiiiv

1-2-3 Løft

Og vupti - så var traileren pakket og køreklar

 

 

 

Nu manglede kun ceremonien - hvor vi skulle have vores ballon-dåbsattest

Og det er jo ikke det rene pjat - dåben foregår naturligvis i champagne

Vi fik det dog ikke kun i håret - der var skam også lidt til indvortes brug

En super måde at slutte super oplevelse af på

 

 

 

 

En oplevelse rigere