Har du været ude at flyve i ballon - det har vi
På denne side kan du se og læse om vores aftentur den 21 august 2013
Og til jer der var med - hvis du har nogle billeder som du kan supplere med
så send dem til mig - så skal jeg nok sætte dem ind på siden
Vi startede på fodboldbanen ved Lysbro gamle skole
og så ellers 17,6 km (i luftlinje
) til Sorring.
På højdekorte skal du lige tage højde for at det er højden over havets
overflade
Så for at få den rigtige flyvehøjde skal du trække 50-100 meter fra
Men man får et godt indtryk af at vi både var HELT nede i trætop-højde - og
op til 500 meter oppe
Tophastigheden på turen var 26 km/t - men det meste af tiden lå vi omkring 13-17
km/t (så masser af tid til at opleve det hele
)
Men lad os starte med begyndelsen
Vi havde jo alle sammen et bevis på at vi havde bestilt og betalt for turen
Og det måtte vi jo så lige af med - og fik samtidig hilst på Flyvechef og
Ballonskipper
Philip Mundt - der også er ejer af firmaet "Dreamballon"
12 M/K'er var vi - og nogle havde oplevet op til 5 aflysninger før de nu
endelig var der
Vi (Bente og jeg) var jo så heldige at vi ikke havde haft nogen aflysninger
Hvis du selv kunne tænke dig at komme op at flyve - så bestil turen direkte hos Dreamballon
Og så var det ellers tid til en gennemgang af selve udstyret - og ikke mindst sikkerhedsprocedurerne
Kort fortalt består en varmluftballon af tre dele: Et hylster - en brænder -
og en kurv
Hylsteret (det vi letale forstår ved ballonen
) fyldes med varm luft
via brænderen
og så er der ellers plads til x-antal passagerer i kurven
Specielt landingsproceduren fik vi gennemgået - så vi også ville komme
helskindet ned igen
Og
så gik vi ellers i gang med at klargøre ballonen.
Selvfølgelig under kyndig ledelse af Philip og Lars
(manden på jorden )
Først skulle hysteret ud af sin transportpose
Brænderne skulle afprøves
og Hylsteret skulle fastgøres til kurv med brændere
Når
man ser en ballon på himlen
- så ved man jo godt at den er stor
Men først når man ser den på tæt hold på jorden
får man et rigtigt billede af HVOR stor den egentlig er
Og efter at det hele er lagt ud (og ned
) på jorden
og så blev det hele ellers sikret til bilen.
Nu var det tid til at fylde luft i
Vi var et par stykker der fik det "ærefulde" hverv
at sørge for at der var hul ind til "hylsteret"
En fod på den nederste/yderste line
Handsker og høreværn på - og så ellers gang i
ventilatoren (større end den på kontoret
)
Se nu begynder det at ligne noget
Når du klikker på det midterste billede
Så se lige hvor lidt Philip fylder inde i hylsteret
Det er som en sportshal
Og nu kunne man også mærke trækket
både i foden og i hænderne
Også i den anden ende skete der noget
Og for at sikre at hylsteret er trukket HELT ud
så må 4-5 mand lige på arbejde
Nu skulle der så varmes op - så brænderne blev tændt
Nu var det godt med handskerne - det var hot
Og så gik det stærkt - lige efter var vi alle i kurven.
Og så - klokken 07:30 satte skipper blus på
Og det er godt nok utroligt at sådan en gang varm luft kan løfte 13 mand.
Men ingen problemer i det
Og kort tid efter kunne vi se jorden forsvinde under os
Lige
op over trætoppene og den gamle skole i Lysbro
Og så kunne vi jo se ud over Silkeborg Langsø
Et øjeblik efter var det så Ørnsø der dukker op
med "Farmen" i forgrunden
Når man kiggede til den ene side - havde vi Silkeborg liggende nedenfor os.
Og til den anden side kunne vi skimte Them
(altså når man zoomede ind
)
Desværre var det lidt diset denne aften
Så derfor er billederne også lidt "mælkede"
Dette billede skal lige have et par ord med på vejen - så vi lige ved hvad der er hvad
Til højre har vi Almind Sø
I midten har vi: Lyngsø - Vejlbo Mose - Vejlsø - Brassø - Borresø
og længst ude Julsø
De her billeder behøver ikke så meget forklaring
Det er Silkeborg
Er der noget skipper kan styre - så er det højden.
Så da han sagde, at vi skulle se om vi kunne plukke en kogle
så var skam ment alvorligt
To gange var vi HELT nede om strejfe trætoppene
Men der var altså ingen kogler
Min kollega (Kirsten) fangede os fra sit hjem i Silkeborg
Og her er det netop hvor vi lige har været nede over trætoppene
Super at hun sådan var kvik med kameraet
Jeg har ikke mange billeder af os oppe i ballonen
Men dem jeg har viser klart hvor meget vi nød det
Selvom
skipper ikke kan manøvrere andet end op og ned
så har han skam fuld styr på hvor vi er
GPS'en er jo opfundet for at skulle bruges
Efterhånden
kom vi ud over markerne uden for Silkeborg
(retningen var mod Sorring)
Og så fik vi også lige et godt indtryk af hvordan Jyllandsringen ser ud
Og mens vi nød solnedgangen over Silkeborg
Så var skipper gået i gang med at finde et passende sted hvor vi kunne lande
Så han gennemgik lige landingsprocesduren en ekstra gang
og begyndte at lukke luft ud af ballonen
Jeg har indsat stedet hvor vi landede på det sidste billede.
Og lige pludselig går det stærkt
Se lige højde kortet øverst på siden hvor stejlt det går ned til sidst
3 bump - og så stod vi stille - og kunne hoppe ud af gondolen
20.35 var klokken da vi landede på stubmarken.
Og
lige som vi var med til at pakke ud
så var vi også med til at pakke sammen
Utrolig at den kæmpe ballon kan være i posen
1-2-3 Løft
Og vupti - så var traileren pakket og køreklar
Nu manglede kun ceremonien - hvor vi skulle have vores ballon-dåbsattest
Og det er jo ikke det rene pjat - dåben foregår naturligvis i champagne
Vi fik det dog ikke kun i håret - der var skam også lidt til indvortes brug
En super måde at slutte super oplevelse af på
En oplevelse rigere