Dolomitterne - Frem og Tilbage

 

Turen ud:

Salten - Hamburg (Altona) - DOL-01 - 320 km

To tankninger - det er hvad der er planlagt på denne tur.
Og den sidste behøver vi ikke en gang

Men vi stopper ved Scandinavian Park (og tanker)
(Måske tanker/provianterer vi også i en grænsekiosk )

Og så stopper vi ved Holmmoor
og det er kun for at have fuld tank, når vi starter næste morgen

 

Men ellers - så stiger vi om bord på biltoget her i Altona
Og så ellers en herlig nat - så vi er friske og vel udhvilede lørdag morgen

 

 

Biltog - Hamburg - München

:

Ankomst München: kl. 07.27

 

 

 

Alternativ til Biltog

I stedet for at tage biltoget fredag - kan man jo køre nogle dage tidligere

Og så tage "x" antal overnatninger på vejen ned igennem Europa
Fredag kan turen så gå til området omkring Oberaudorf (en overnatning på den østrigske side af floden )
Fx på Gasthof-Pension Gradlwirt
Eller måske på en hel anden måde

Lørdag morgen mødes "Tog-folket" med "MC-foldet" på "Tankstationen" kl. 09.15 - og følges ad til Dolomitterne
(Husk at tanke )

 

 

München - Dolomitterne (Corvara in Badia) - DOL-02 - 410 km

Når vi vågner op i biltoget (ankomst kl. 07:27) - så er vi jo i München
Og her tager vi motorvejen til Oberaudorf (Tankstationen i Østrig - kl. 09:15 )
Her mødes vi alle sammen (fuldt tanket - og med betaling til "Fællespungen" )

Og så går turen ellers op og ned over Thunpass - inden vi virkelig skal på bjergkørsel
For i Fusch starter opkørslen op over Grosglockner Hochalpstrasse
Det er ikke gratis - men det er herligt - og hvor får man en bedre frokost
end på toppen af Edelweiss-Spitze i 2.571 meters højde
Sidste del af turen går op over Staller Sattel og Passo Furcia

 

 

 

Selvom vi kommer derned den 21. juni - så kan det da godt være,
at vi lige skal prøve om sneen er - ligesom da vi var små drenge

Og de otte dage i Alperne kan vel ikke starte bedre end med en tur op over
hele fire bjergpas - og endda det højeste vi kommer på hele turen
Frokosten vil vi da også indtage på toppen af Grossglockner Strasse
Og mon ikke også vi lige smutter hen til "Kaiser-Franz-Josefs-Höhe"
Her kan vi så få et kig til Grossglockner - Østrigs højeste bjerg - 3.798 meter

 

 

"Staller Sattel" (2.052 m) - bliver lidt sjov - for passet er ensporet på de øverste 10 km.
Så der kan vi kun komme ned imellem kl. hel og til 15 minutter over - hver time

Her skal vi da lige have vores eftermiddags"ting".

Og det er jo så også grænsen til Italien - men inden vi er på hotellet
så skal vi lige op over det lille bjergpas - Passo Furcia på 1.789 meter

Men så er der til gengæld ikke langt til Hotel Villa Eden

 

 

Turen hjem:

Dolomitterne - München - DOL09 - 380 km

 

Hvis man skal forlade Dolomitterne med manér - så gør man det sådan:

For vi skal da lige op over et par bjergpas
Og det første af dem er Jaufenpass
Og skal man så gøre noget vildt - jamen så tager man lige Timmelsjoch som dessert
Jeg har skrevet at vi får otte dage med herlig bjergkørsel i Dolomitterne
og dette er så den sidste - og hvilken en
Og hvad med at tage eftermiddagskaffen på en rigtig bjergtop

 

 

 

Vi starter stille og roligt med at køre ud af Val Badia
Og så ellers sno os langs med motorvejen (ikke på motorvejen)
inden vi så starter opkørslen til Jaufenpass (2.094 meter) - (se billedet )

Jaufenpass er dejlig hård - både på turen op og ned - og mon ikke det er her
at vi skal nyde vores sidste formiddagsting i Alperne

 

 

 

Sidst jeg passerede Timmelsjoch (2.509 meter) var vejret flot

Og rent faktisk har jeg oplevet det i solskin to gange
Men jeg har også været op over i en sand snestorm

Forestil dig at du stort set intet kan se - enten p.g.a sne på vindskærm og visir
eller på grund af at brillerne og visiret dugger - og der er 400 meter ned - hvis du ikke holder vejen

Her tager vi den sidste frokost i Alperne

 

 

Når vi så er kommet over Fernpass - så kommer vi ind i Tyskland

Og her ligger Tysklands højeste bjerg "Zugspitze" på 2.962 meter

Hvis nu både vejret og tiden tillader det - så smutter vi lige med svævebanen op på toppen
Det kræver selvfølgelig også at der flere Euro tilbage (for det er temmelig dyrt - 50,- )

Men forestil dig at tage den sidste eftermiddagskaffe her

 

Og vi tager den selvfølgelig i strålende sol

 

 

Biltog - München - Hamburg

:

HUSK: Motorcyklen må stadig max være 1,56 meter i højden

Ankomst Hamburg: kl. 08.09

 

 

 

 

Hamburg - Salten - DOL10 - 325 km

Den sidste dag - er jo egentlig kun en halv dag

Her triller vi cyklerne af biltoget (ankomst kl. 08.09) - og kører op til den danske grænse
Her tanker vi - og siger farvel for denne gang.

Og det er jo fordi vi er hjemme næste gang vi stiger af cyklerne

Hjemme ca. kl. 12.30

 

Nemmere kan det ikke være

Nej det kan ikke være nemmere

På turen ned - og hjem - har vi planlagt nogle skønne bjergture
(Fra München til Corvara - og fra Corvara til München)
Og dem tager vi selvfølgelig - medmindre det står ned i stænger

Gør det det - så tager vi altså en mere direkte vej - enten ad motorvejen
Eller også igennem Felbertauern tunnelen (ren landevej hele vejen)
og årsagen er jo at vi intet vil få ud af bjergkørsel i regnvejr

Men - men - men - vejret vil selvfølgelig være fuld sol når vi kommer - (Just in case )

 

Vejret i Corvara

Og se lige hvordan vejret i Corvara ser ud i december 2013:

 

 

 

 

Tryk på billedet for at se hvordan det ser ud "lige nu"

 

En oplevelse rigere