Tank - 21 liter - august 2009

Skulle man udsætte noget på Intruderen (og det er jeg jo ikke meget for ) - så skulle det være størrelsen på tanken.
12 liter + en enkelt liter i reserve må være det man kan betegne som en der har "lille blære"
Nu var der jo noget med de der SP-penge - pludselig var de der - og hvad skulle man nu bruge dem til

Resultatet blev at jeg opfyldte en gammel drøm - nemlig at købe en større tank til Intruderen
Jeg havde for mange år siden set at man kunne få (købe) en 21 liters tank - og det kunne man stadig

Tanken er en AME tank - og blev leveret i rå aluminium

Og så meldte det store spørgsmål sig - hvordan kom den lige til at passe til resten af Intruderen?
Med gode venner - med meget nær tilknytning til et autolakereri - så var problemet vel egentlig ikke så stort

På den anden side - så kunne det være lidt sjovt hvis man selv kunne gøre det
Også selvom jeg ALDRIG har prøvet sådan noget

 

 

Og jeg besluttede mig for selv at prøve (så kunne man jo altid krybe til korset, hvis det mislykkedes )

Så jeg tog ned forbi Silkeborg Farve og Lak - og det startede egentlig med en rimelig dårlig oplevelse
De to herrer var rimelig negative - altså - farven kunne man jo slet ikke ramme - og man skulle jo både bruge
Primer og Spartelmasse (og jeg var vel ikke interesseret i 5 liter) - og så skulle den jo også have flere
gange med farvelakker (som sikkert skulle være i forskellige nuancer) og det var ikke sikkert de havde dem hjemme
og så skulle der jo flere lag klar lak ovenpå - ud over det - jo en masse slibearbejde - og et støvfrit rum

 

 

De sagde dog én god ting - jeg kunne jo prøve at køre op til deres specialafdeling i nordbyen og snakke med Kurt
Det gjorde jeg - og det var en HELT anden positiv oplevelse. Ud over at han var professionel (vidste hvad han snakkede om)
så var han utrolig venlig og hjælpsom. Som han sagde - "det kan du sagtens" - og så gik vi ellers i gang med at finde de ting
som jeg skulle bruge. Første indkøb var slibepapir i forskellig grovheder - og så var det ellers med at klø på

De tre billeder viser hvordan tanken så ud inden jeg startede - halvt færdig - og endelig helt færdig - alt sammen med
slibepapir - korn 150 - det tog et par timer - men den er da også blevet flot (ikke også )

 

 

Og efter slibningen - så skulle jeg jo til at grunde, male og lakere - så hvad var mere naturligt end at hente lidt inspiration og lidt mere

Inden jeg for alvor gik i gang, så måtte jeg lige checke hvor stor den nye tank var - og om den passede (det fik jeg dog ikke lige et billede af) - og det gjorde den.

Men Intruderen ser lidt ribbet ud når der hverken er tank eller sadel på.

Materialerne er efter hvad jeg har fundet ud af helt i top - under alle omstændigheder så bruger Chip Foose fra Overhalin' de samme produkter

.

.

.

.

Og så gik jeg ellers i gang med sprøjtepistolen - og har lavet et fint ophæng så jeg kan komme til hele vejen rundt på tanken.

Desværre er min 20 år gamle sprøjtepistol ikke hvad den har været - så det tog 3 timer at give tanken det første glatte lag (men det lykkedes )

Så efter at have slebet igen - så lod jeg det hele ligge til mandag, hvor jeg kunne komme ind og købe en ny sprøjtepistol.

.

.

.

.

Og da det var gjort - ja så var det jo bare om at komme i gang

Det er lidt spændende hvordan det bliver - men nu er grunden i hvert tilfælde lagt
Og tanken er blød som en barnenumse

Ingen løbere - ingen appelsinhud - og ingen huller - den er lige til at give den første gang lak

.

.

.

.

Sådan nogle dåser ligner godt nok hinanden meget - så jeg skyndte mig også at skrive på dem, hvad de forskellige dåser indeholder (på et for mig forståeligt sprog )

På det første billede har vi farven og den tilhørende fortynder - som blandes i forholdet 3:1

På det andet billede har vi klar lak, hærder og fortynder - som blandes i forholdet 3:1:1

.

.

.

.

Og så var det ellers bare med at komme i gang.

Fire gange farve + en ekstra gang med ekstra fortynder i (for at fremhæve sølvet i lakken (det er en metallak / farve))

Og så to gange klar lak (men så har den jo så også fået en gang lak )

.

.

.

.

Og så ser den jo fix og færdig ud - som den hænger der

Og for at få lidt ekstra dybde i farven, så skulle den lige have en gang klar lak mere.
Og hvad skete der så - tre store løbere - selvfølgelig på oversiden af tanken.

Så efter at have sovet på det en nat - så blev beslutningen truffet - "det er en ommer"

.

.

.

.

På den igen - slibe den ned igen (altså lakken) - og så ellers male og lakere igen
(nej - nej - det var da ikke surt - hvad skal man ellers lave, når man har ferie )

Sådan - så er den monteret - og afprøvet - for billedet er taget den 23.08. hvor den har været med i Alperne.

Og det er altså lækkert, at man bare kan tage en rimelig lang tur - uden at skulle tanke.
Fik jeg nævnt at den er på 21 liter - og at jeg så kan køre 336 km uden at tanke

Og når nu jeg tilfreds med resultatet - så må du være det samme.
Og så virker den heller ikke voldsom - den klæ'r den faktisk meget godt.

.

.

Det var en herlig oplevelse SELV at lave den køreklar

En oplevelse rigere