5,00 / 5 (100,00%) 8 stemmer

KTM 1190 Adventure : Mere alsidig end nogensinde, den østrigske bigtrail , har en stærk motor, en masse komfort
og et af de sikreste elektroniske systemer i dag til at køre verden.

ktm 1200 point1 KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

KTM 1190 Adventure bringer fastgørelsespunkter til siden for de originale sager, der sælges separat

TEKST: Arthur Caldeira 
FOTO: Mario Villaescusa 
Agência INFOMOTO

KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Meget har ændret sig siden den første KTM 950 Adventure , der blev lanceret i 2003, til den nuværende generation,
kaldet 
1190 Adventure og nybegynder til Brasilien.
Og det var ikke kun den LC8, tocylindrede 75 ° "V" -motor, der fik mere kubisk kapacitet og mere hestekræfter.
KTM Bigtrails Adventure lineage er blevet mere komfortabel, komplet og alsidig.
Den importerede model er bedre på asfalten, uden at opgive sine kvaliteter på off-road.
Derudover har den et af de mest komplette og sikreste elektroniske systemer i dag:
Motorcycle Stability Control , udviklet af mærket i partnerskab med Bosch og installeret for første gang på 1190 Adventure .

ktm 1200 bigtrail Alsidig KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Mere komplet, nye KTM 1190 Adventure er en af ​​nutidens mest alsidige bigtrails

Den banebrydende 950cc-model var den første østrigske fabrik udstyret med en dobbeltcylindret motor (LC8)
og bidrog væsentligt til KTMs vækst ud over motocross- og enduro-sporene.
Han havde fremragende 
off-road præstationer , men han skyldte i komfort og udstyr til lange rejser i forhold til konkurrenter.
Kort sagt manglede det alsidigheden at være så god på vejen som den var uden for den.
Og forresten indså KTM's ingeniører også dette og forsøgte at gøre det nye 1190 Adventure en mere komplet bigtrail.

KTM 1190 Adventure - Mere alsidig

For at forbedre ydeevnen på asfalten ændrede KTM 21''- og 18''- hjulene fra det gamle eventyr,
med 19-tommers hjul foran og 17''bagerst i den nye 1190.
Det tog også en konstruktion differentieret i hjulene med aluminiumfælge og centrale stråler, der tillader brug af dæk uden kamera.
Det nye sæt har forbedret og hastigheden af modellen på asfalten uden at kompromittere frihøjde (22 cm)
og også tilladt anvendelsen af radialdæk om foranstaltninger 120/70 ZR 19 og 170/60 ZR 17 at angribe med tillid kurver .

ktm 1200 hjul KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Med 19 "forhjul og 17" bagud viser 1190 forhjul også god præstation på asfalt

En anden forbedring blev foretaget i sædet. Ud over mere rummelige og komfortable, kan nu justeres i to positioner (860 eller 875 mm)
længere end den tidligere model krævede jonglering af shorties som mig, jeg måle 1,71 m.
Ændringerne har forvandlet den modige 
off-road eventyrer til en behagelig bigtrail også til lange vejreture.

ktm 1200 piloting KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Pilotpositionen passer til piloten: pedaler, styr og sæde kan justeres

Men lad dig ikke narre. Den 1190 Adventure ikke intimideret på ujævne snavs veje,
efter opskriften lav vægt (217 kg tør) kombineret med et robust chassis og fremragende suspension blev opretholdt.
Trellisrammen er fortsat lavet af krom-molybdænstål, og den bageste skala er lavet af aluminium.
Og mærket WP, mærke, der tilhører KTM, er til stede i suspensionerne: inverteret teleskopgaffel med rør med en diameter på 48 mm foran;
og en selvdæmpende monoblok fastgjort direkte til bagbalancen.
Begge med fremragende 190 mm slagtilfælde, nok til at forlade huller, rygsøjler, kort sagt, de fleste hindringer tilbage.

ktm 1200 detaljer KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Detail af den forreste suspension, som har elektronisk justering af kompression og retur

ktm 1200 bagstød KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Bagstøddæmper - med elektronisk justering - fastgøres direkte til balancen, lavet af aluminium

For yderligere at forbedre præstationen af ​​ophængspakken er 1190 udstyret med EDS (Electronic Damping System),
som gør det muligt at justere fjederens elektroniske forspænding til fire situationer (pilot, pilot og bagage, pilot og rump og pilot / croup og bagage),
kompression og retur for tre hits - 
sport , gade og komfort - ved hjælp af en knap på venstre håndtag. Men elektronikken stopper ikke der.

ktm 1200 højre håndtag KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Venstre håndtag bringer et simpelt system til at navigere i panelet og ændre cyklens indstillinger

ktm 1200 bagagerum KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

På bagsiden, lommelygte og LED blinklys. Bagageholder er standard element

ktm 1200 beskyttere mao KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Håndbeskyttere er standardartikler i KTM 1190 Adventure

KTM 1190 Adventure - V2
har lavt drejningsmoment og høj hestekræfter

Den LC8 bicilíndrico ( væskekølet, dvs. flydende afkøling med otte ventiler) er en videreudvikling af den første motor med flere forbedringer,
herunder to tændrør pr cylinder, øget slagvolumen og mere magt.
Med eksakt kapacitet på 1195 cm³, de to cylindre i en "V" ved 75 ° produceret 
150 hestekræfter ved 9.500 rpm maksimaleffekt
(samme som Ducati Multistrada 1200) af den nye KTM en af de mest potente bigtrails marked.

ktm 1200 motor v2 KTM 1190 eventyr: til ethvert eventyr

1195 cm³ V2-motor producerer 150 hk ved 9.500 omdr./min

Drejningsmoment er også brutal: selvom maksimalt 12,75 kgf.m synes at 7.500 rpm fra 2.000 spins der er tilstrækkelig styrke til at genoptage.
Og fra 5.000 omdr./min. Er accelerationerne imponerende. Keihin resultat af effektivt strømsystem og god elektronisk gasspjæld rider-by-wire,
der har forladt LC8 føjelig ved lave omdrejninger og kraftig op til 10.000 rpm.

ktm 1200 motor KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Med 150 hk motor overstiger KTM 1190 Adventure over 200 km / t

ktm 1200 drejningsmoment KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Brutalt motormoment fra lave sving gør forhjulsløftet let

Den seks-trins gearkasse indeholdt præcise og glatte koblinger og god gearskift for at udnytte motorens kraft.
Jeg følte kun mangel på drejningsmoment, da jeg overdrev, som at tage femte gear ved 30 km / t og under 2.000 omdr./min.
De sidste to er 
overdrive og reducerer motorens vibration, som forstyrrer over 8000 omdrejninger, en af ​​de "fejl" i denne bigtrail.
Det hydrauliske drev forlader koblingen glat, og der er også et anti-slip system, der reducerer sprang reduceret og letter gearets indgreb.

Det målte forbrug var rimeligt, idet der blev taget højde for rytmen af ​​den berørte tur i 500 km og brugen af ​​fælles benzin.
Det varierede mellem 16,3 og 17 km / l og var tæt på det, der var angivet på den indbyggede computer (16,7 km / l),
som stadig har autonomi, gennemsnitshastighed og et dæktryksovervågningssystem. 23-liters kapacitetstank angiver en rækkevidde på mere end 350 km.

ktm 1200 forbrug KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Forbruget varierede mellem 16 og 17 km / l, med en 23 liters tank, autonomien overstiger 350 km

KTM 1190 Adventure - Elektronik at spare

Den elektroniske accelerator tillod også vedtagelse af fire pilottilstande: Sport , med øjeblikkelige svar og 150 hk til rådighed;
Gade med den strammere gas og fuld effekt af motoren; samt regn, der begrænser strøm til 100 hk, såvel som i 
off-road mode.
Alt meget nemt at vælge via navigeringsknapper på venstre hånd og også let at se på panelet,
som har to LCD-skærme med digital information og en analog tæller.

ktm 1200 panel KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Panelet er helt komplet og let at se

Det interessante er, at som i andre systemer virker pilotilstanden på trækkontrollen og tilpasser den til hver situation.
For eksempel, hvis 
off-road- tilstand er valgt, giver trækkraften baghjulet mulighed for at dreje op til to gange forhjulets hastighed,
hvilket medvirker til slid og korrektioner, som er almindelige på 
off-road .

ktm 1200 traction KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Avanceret trækkontrol af KTM 1190 Adventure giver styret slipning på jorden

Og der er mere teknologi indlejret ved den måde, kan man foretage en fuld rapport om sådan MSC gjort i samarbejde med Bosch,
der tager hensyn til tilt vinkel og kørehastigheden.
På denne måde aktiveres det kombinerede system og ABS-bremser i overensstemmelse med situationen, forbedrer kurvernes funktion og øger følelsen af ​​sikkerhed.

ktm 1200 bremser KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Frontbremsen har dobbeltskiver og radialkalipre med kombineret system og ABS Bosch

Det bedste af alt kommer i øjeblikket til at udnytte al denne elektronik. Ud over anlægget er dets funktion fejlfri og praktisk talt umærkelig:
Du skal være opmærksom på panelet for at se den advarsel, der angiver, at trækkontrollen har handlet.
Uden tvivl en af ​​de bedste og mest komplette jeg nogensinde har testet.

ktm 1200 optisk sæt KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Optisk montage bringer lysdiode til dagslys og effektiv forlygte

ktm 1200 carter protector KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Aluminium vevhusbeskytter er også standard i KTM 1190 Adventure

KTM 1190 Adventure - Komplet endnu dyrt

Efter Ridning KTM 1190 Adventure med 500 km på brede sporede veje, snoede veje tovejs, grusveje og selv de veje og gader i byen São Paulo,
kan jeg sige, at dette er en af de mest komplette bigtrails og alsidig, at allerede piloteret.
Dens manøvrerbarhed i trafikken er ikke dårlig, modelens ydeevne på snoede veje er næsten sporty,
dens adfærd på jorden er bedre end min 
off-road færdigheder og komfort er fremragende.

Det er ikke perfekt, efter alt vibrerer motoren meget ved høje hastigheder.
Der er for stor varme på venstre side af motoren, når du kører i byen.
Sædet kunne have et tykkere skum, for efter 300 km blev det træt, og jeg savnede også en 
krydstogtkontrol , en vare allerede på andre cykler i segmentet.

En anden "defekt" på det brasilianske marked er dets pris.
Importeret fra Østrig kommer 
KTM 1190 Adventure i landet i to farver (grå og orange)
og koster godt over hovedkonkurrenten og modellen, der skal slås i segmentet, 
BMW R 1200 GS  , samlet i Manaus (AM).

ktm 1200 importeret KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Importeret fra Østrig kommer KTM 1190 Adventure i Brasilien i grå og orange farver

Uden at sammenligne de to modeller direkte under de samme forhold, er det vanskeligt at bedømme,
om forskellen i værdi er berettiget. Men med KTM 1190 Adventure's standardudstyr og ydeevne kan investeringen være givende.

ktm 1200 boble KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Boble kan indstilles manuelt i to positioner

ktm 1200 split bænk KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr

Split bipartite er ganske komfortabel og tillader to højdejusteringer

KTM 1190 Adventure - Teknisk information

Motor to cylindre i en "V" ved 75 °, 8 - ventil DOHC, væskekøling 
Boring x vandring 105,0 x 69,0 mm 
Kompressionsforhold 12,5: 1 
kapacitet 1195 cm³ 
Max Power 150 hk ved 9500 rpm 
Moment Maximum 12 75 kgf.ma 7.500 omdr./min 
System Power Elektronisk Injection 
Elektrisk Start 
Exchange 6-trins 
kobling med hydraulisk drev skyderen 
ende kædedrev 
Suspension 
forgaffel inverteret teleskop (hovedet) med en WP 48 mm og 190 mm rør elektronisk indstillelige slagtilfælde 
bagaksel WP spjæld fastgjort direkte på skalaen, med 190 mm slag og elektronisk justering 
Bremser
Front Disc Dobbelt float 320 mm med radiale tykkelse fire stempler Brembo og Kombineret-ABS 
Rear Enkelt skive 267 mm klemme to stempler Brembo og Kombineret-ABS 
hjul fotograferet med fælge til slangeløse dæk - 03:50 x 19 '' ( D); 05:00 x 17 '' (T) 
Dæk 
Front 120 / 70- ZR19 
bagaksel 170 / 60- ZR17 
Tabel Trellis chrom-molybdæn-stål 
875 mm sædehøjde (860 mm) 
Minimum Distance Soil 220 mm 
Mål (L x B x H ) 2.263 mm x 893 mm x 1.447 mm 
Hjulafstand 1.560 mm 
Brændstoftank 23 liter 
Vægt (uden brændstof) 217 ​​kg 
Farver Grå og orange