KTM 1190 Adventure :
Mere alsidig end nogensinde, den østrigske bigtrail ,
har en stærk motor, en masse komfort
og et af de sikreste elektroniske systemer i dag til at køre verden.
TEKST: Arthur Caldeira
FOTO: Mario Villaescusa
Agência INFOMOTO
KTM 1190 Adventure: til ethvert eventyr
Meget har ændret sig siden den
første KTM
950 Adventure ,
der blev lanceret i 2003, til den nuværende generation,
kaldet 1190
Adventure og
nybegynder til Brasilien.
Og det var ikke kun den LC8, tocylindrede 75 ° "V" -motor, der fik mere
kubisk kapacitet og mere hestekræfter.
KTM Bigtrails Adventure lineage er blevet mere komfortabel, komplet og
alsidig.
Den importerede model er bedre på asfalten, uden at opgive sine
kvaliteter på off-road.
Derudover har den et af de mest komplette og sikreste elektroniske
systemer i dag:
Motorcycle Stability Control ,
udviklet af mærket i partnerskab med Bosch og
installeret for første gang på 1190
Adventure .
Den banebrydende 950cc-model var
den første østrigske fabrik udstyret med en dobbeltcylindret motor (LC8)
og bidrog væsentligt til KTMs vækst ud over motocross- og
enduro-sporene.
Han havde fremragende off-road
præstationer ,
men han skyldte i komfort og udstyr til lange rejser i forhold til
konkurrenter.
Kort sagt manglede det alsidigheden at være så god på vejen som den var
uden for den.
Og forresten indså KTM's ingeniører også dette og forsøgte at gøre det
nye 1190 Adventure en mere komplet bigtrail.
KTM 1190 Adventure - Mere alsidig
For at forbedre ydeevnen på
asfalten ændrede KTM 21''- og 18''- hjulene fra det
gamle eventyr,
med 19-tommers hjul foran og 17''bagerst i den nye 1190.
Det tog også en konstruktion differentieret i hjulene med aluminiumfælge
og centrale stråler, der tillader brug af dæk uden kamera.
Det nye sæt har forbedret og hastigheden af modellen på
asfalten uden at kompromittere frihøjde (22 cm)
og også tilladt anvendelsen af radialdæk om foranstaltninger 120/70 ZR
19 og 170/60 ZR 17 at angribe med tillid kurver .
En anden forbedring blev
foretaget i sædet. Ud over mere rummelige og komfortable,
kan nu justeres i to positioner (860 eller 875 mm)
længere end den tidligere model krævede jonglering af shorties som mig,
jeg måle 1,71 m.
Ændringerne har forvandlet den modige off-road eventyrer til
en behagelig bigtrail også til lange vejreture.
Men lad dig ikke narre. Den 1190
Adventure ikke
intimideret på ujævne snavs veje,
efter opskriften lav vægt (217 kg tør) kombineret med et robust chassis
og fremragende suspension blev opretholdt.
Trellisrammen er fortsat lavet af krom-molybdænstål, og den bageste
skala er lavet af aluminium.
Og mærket WP, mærke, der tilhører KTM, er til stede i suspensionerne:
inverteret teleskopgaffel med rør med en diameter på 48 mm foran;
og en selvdæmpende monoblok fastgjort direkte til bagbalancen.
Begge med fremragende 190 mm slagtilfælde, nok til at forlade huller,
rygsøjler, kort sagt, de fleste hindringer tilbage.
For yderligere at forbedre
præstationen af ophængspakken er 1190 udstyret med EDS (Electronic
Damping System),
som gør det muligt at justere fjederens elektroniske forspænding til
fire situationer (pilot, pilot og bagage, pilot og rump og pilot / croup
og bagage),
kompression og retur for tre hits - sport , gade og komfort -
ved hjælp af en knap på venstre håndtag. Men elektronikken
stopper ikke der.
KTM 1190 Adventure - V2
har lavt drejningsmoment og høj hestekræfter
Den LC8
bicilíndrico ( væskekølet, dvs.
flydende afkøling med otte ventiler) er en videreudvikling af den første
motor med flere forbedringer,
herunder to tændrør pr cylinder, øget slagvolumen og mere magt.
Med eksakt kapacitet på 1195 cm³, de to cylindre i en "V"
ved 75 ° produceret 150
hestekræfter ved 9.500 rpm maksimaleffekt
(samme som Ducati Multistrada 1200) af den nye KTM en af de mest potente
bigtrails marked.
Drejningsmoment er også brutal:
selvom maksimalt 12,75 kgf.m synes at 7.500 rpm fra 2.000 spins der er
tilstrækkelig styrke til at genoptage.
Og fra 5.000 omdr./min. Er accelerationerne imponerende. Keihin
resultat af effektivt strømsystem og god elektronisk gasspjæld
rider-by-wire,
der har forladt LC8 føjelig ved lave omdrejninger og kraftig op til
10.000 rpm.
Den seks-trins gearkasse
indeholdt præcise og glatte koblinger og god gearskift for at udnytte
motorens kraft.
Jeg følte kun mangel på drejningsmoment, da jeg overdrev, som at tage
femte gear ved 30 km / t og under 2.000 omdr./min.
De sidste to er overdrive og
reducerer motorens vibration, som forstyrrer over 8000 omdrejninger, en
af de "fejl" i denne bigtrail.
Det hydrauliske drev forlader koblingen glat, og der er også et
anti-slip system, der reducerer sprang reduceret og letter gearets
indgreb.
Det målte forbrug var rimeligt,
idet der blev taget højde for rytmen af den berørte tur i 500 km og
brugen af fælles benzin.
Det varierede mellem 16,3 og 17 km / l og var tæt på det, der var
angivet på den indbyggede computer (16,7 km / l),
som stadig har autonomi, gennemsnitshastighed og et
dæktryksovervågningssystem. 23-liters kapacitetstank
angiver en rækkevidde på mere end 350 km.
KTM 1190 Adventure - Elektronik at spare
Den elektroniske accelerator
tillod også vedtagelse af fire pilottilstande: Sport ,
med øjeblikkelige svar og 150 hk til rådighed;
Gade med den strammere gas og fuld effekt af motoren; samt
regn, der begrænser strøm til 100 hk, såvel som i off-road mode.
Alt meget nemt at vælge via navigeringsknapper på venstre hånd og også
let at se på panelet,
som har to LCD-skærme med digital information og en analog tæller.
Det interessante er, at som i
andre systemer virker pilotilstanden på trækkontrollen og tilpasser den
til hver situation.
For eksempel, hvis off-road- tilstand er
valgt, giver trækkraften baghjulet mulighed for at dreje op til to gange
forhjulets hastighed,
hvilket medvirker til slid og korrektioner, som er almindelige på off-road .
Og der er mere teknologi
indlejret ved den måde, kan man foretage en fuld rapport om sådan MSC
gjort i samarbejde med Bosch,
der tager hensyn til tilt vinkel og kørehastigheden.
På denne måde aktiveres det kombinerede system og ABS-bremser i
overensstemmelse med situationen, forbedrer kurvernes funktion og øger
følelsen af sikkerhed.
Det bedste af alt kommer i
øjeblikket til at udnytte al denne elektronik. Ud over
anlægget er dets funktion fejlfri og praktisk talt umærkelig:
Du skal være opmærksom på panelet for at se den advarsel, der angiver,
at trækkontrollen har handlet.
Uden tvivl en af de bedste og mest komplette jeg nogensinde har
testet.
KTM 1190 Adventure - Komplet endnu dyrt
Efter Ridning KTM 1190 Adventure
med 500 km på brede sporede veje, snoede veje tovejs, grusveje og selv
de veje og gader i byen São Paulo,
kan jeg sige, at dette er en af de mest komplette bigtrails og alsidig,
at allerede piloteret.
Dens manøvrerbarhed i trafikken er ikke dårlig, modelens ydeevne på
snoede veje er næsten sporty,
dens adfærd på jorden er bedre end min off-road færdigheder og
komfort er fremragende.
Det er ikke perfekt, efter alt
vibrerer motoren meget ved høje hastigheder.
Der er for stor varme på venstre side af motoren, når du kører i byen.
Sædet kunne have et tykkere skum, for efter 300 km blev det træt, og jeg
savnede også en krydstogtkontrol ,
en vare allerede på andre cykler i segmentet.
En anden "defekt" på det
brasilianske marked er dets pris.
Importeret fra Østrig kommer KTM
1190 Adventure i
landet i to farver (grå og orange)
og koster godt over hovedkonkurrenten og modellen, der skal slås i
segmentet, BMW
R 1200 GS ,
samlet i Manaus (AM).
Uden at sammenligne de to
modeller direkte under de samme forhold, er det vanskeligt at bedømme,
om forskellen i værdi er berettiget. Men med KTM 1190
Adventure's standardudstyr og ydeevne kan investeringen være givende.
KTM 1190 Adventure - Teknisk information
Motor to cylindre i en "V"
ved 75 °, 8 - ventil DOHC, væskekøling
Boring x vandring 105,0 x 69,0 mm
Kompressionsforhold 12,5: 1
kapacitet 1195 cm³
Max Power 150 hk ved 9500 rpm
Moment Maximum 12 75 kgf.ma 7.500
omdr./min
System Power Elektronisk
Injection
Elektrisk Start
Exchange 6-trins
kobling med hydraulisk drev
skyderen
ende kædedrev
Suspension
forgaffel inverteret
teleskop (hovedet) med en WP 48 mm og 190 mm rør elektronisk
indstillelige slagtilfælde
bagaksel WP spjæld fastgjort
direkte på skalaen, med 190 mm slag og elektronisk justering
Bremser
Front Disc Dobbelt float 320
mm med radiale tykkelse fire stempler Brembo og Kombineret-ABS
Rear Enkelt skive 267
mm klemme to stempler Brembo og Kombineret-ABS
hjul fotograferet med
fælge til slangeløse dæk - 03:50 x 19 '' ( D); 05:00 x 17
'' (T)
Dæk
Front 120 / 70- ZR19
bagaksel 170 / 60- ZR17
Tabel Trellis chrom-molybdæn-stål
875 mm sædehøjde (860 mm)
Minimum Distance Soil 220 mm
Mål (L x B x H ) 2.263 mm x 893
mm x 1.447 mm
Hjulafstand 1.560 mm
Brændstoftank 23 liter
Vægt (uden brændstof) 217 kg
Farver Grå og orange