Sydpolen

På denne side kan du se og læse om 4 friske fossilers tur til Polen, Tjekkiet og Tyskland

Du kan selvfølgelig læse hele beskrivelsen - men kan også "nøjes" med at se om de enkelte rundture

Men nyd nu siden (om ikke andet - så billederne )

Se alle Alpefarernes tilbud på "Motorcykelkørsel - helt i top" på hjemmesiden
Masser af super bjergkørsel - også i Dolomitterne
Alpefarerne kører af sted hvert år i juni og september

Turen til Beskidzka

Altså - det var ikke højtryk hele vejen ned igennem Europa

Faktisk havde de lovet regnvejr HELE vejen til Berlin om lørdagen.
Heldigvis - blev det "kun" til 2½ skyller - men dér stod det til gengæld også ned i tove

Og det var så også årsagen til at vi iførte os regntøj.
Og nogen af os - et ikke helt reglementeret MC-regntøj

Så det var et par våde - og beskidte motorcykler der blev parkeret i baghaven på hotellet syd for Berlin.

Men hotellet lå super lækkert

Baghaven havde direkte adgang ned til en sø. Og havde det ikke været for regnen - så havde vi helt sikkert siddet og spist her (og blevet ædt op af myg )

Nu omtaler jeg det jo som "hotellet" - men mon ikke "Eremitageslot" vil være mere betegnende

Vi blev i hvert tilfælde enige om - at der helt sikkert har været mange "gode" top kommunister der har været samlet her på dette lille jagtslot - selvfølgelig for at gøre det så godt så godt for resten af befolkningen

Men det var et herligt sted at overnatte (hvis det ikke havde været for regnen )

Søndag var der højtryk - både over vejret - og selvfølgelig også vores humør

Og så var der det der med de polske veje - vi havde hørt meget om den manglende standard - og de levede da også fuldt op til vores værste forudanelser
De første 60 km "motorvej" var simpelthen rædselsfulde. Heldigvis var det også det værste vi oplevede på hele turen - så nu havde vi både fået overstået regn og huller

At Julles GPS ikke havde Østeuropa med - det var surt for Julle (så han måtte "nøjes" med Allans og Knuds 660'ere )

Resten af vejen gik fint - med enkelte bump på vejen - og de blev da også hurtigt omdøbt til "HOBBA-HOBBA-HOBBA"

Og da vi jo skulle overnatte 5 gange på hotellet - så var det jo med at få pakket det hele ud.

Og skal vi ikke slå det fast med det samme - værelserne, sengene, møblerne - og lugten - var lige så gammel som selve hotellet

Så derfor blev værelsesvinduerne ikke lukket i al den tid vi var der

Nu omtaler jeg det jo godt nok som "hotellet" - men det er vel mere betegnende at kalde det et slot - hvad det vitterlig også var

At det var gammelt - skal der ikke herske tvivl om - og "service" er vist også noget de ikke har hørt om dernede - med mindre man overgik til "behagelig selvbetjening"

Men det var nu alligevel herligt at være der - og se lige den himmel - vi havde super vejr - alle dage i Polen - behagelige 23 grader - rigtig motorcykelvejr

Zakopane

Og vejret var jo herligt denne mandag morgen, da vi slog øjnene og dørene op denne første dag i Beskidzka

Så efter et (lille) morgenbord (hvor kaffen var lille og ikke specielt god) - så var det ellers bare med at komme ud på landevejen.
Og vi besluttede os for at tage turen sydpå mod den slovakiske grænse - nærmere bestemt til byen Zakopane.
Som du kan se - så var vejret bare super - vejen god - og den gik så ad de små veje mod sydvest - hvor vi kom meget tæt på den slovakiske grænse. Små herlige byer - med mindst en stor kirke i hver by.

Første stop var et lille "bjerg" pas - i 1.100 meters højde

Det viste sig at være et rigtigt samlingspunkt for vandrere - og der var da også fire vandreruter der krydsede hinanden her - men vi nøjedes dog med at kigge på selve stedet (der var 1 time og 45 minutters vandring til det nærmeste udsigtspunkt )

Til gengæld underholdt en lille "pipfugl" os

Andet stop var i byen "Chocholow" som er utrolig spændende - da den udelukkende består af gamle bjælkehuse

Så derfor kunne vi jo heller ikke lade være med at gå en tur op og ned ad hovedgaden og nyde disse herlige huse - og ikke mindst de forskellige steder, hvor der blev udført forskellige former for gammelt håndværk

Og læg lige mærke til rendejernene som holder tagrenden på dette hus
Der var herlige små detaljer på alle husene - fx var mange af dem tætnet med hampereb imellem de bjælker som huset er bygget af.

Efter Chocholow satte vi kursen mod sydøst - og det varede ikke længe før vi kunne skimte bjergene mellem Polen og Slovakiet i horisonten

Og målet var byen "Zakopane" - som er en turistmagnet om nogen

Og her var alt hvad en rigtig turist havde brug for - bl.a. nogle utrolig flotte træhuse.
Derudover kunne man også købe alt hvad hjertet begærer - fx en rundtur med hestevogn.

Og hvad siger du fx til at sidde og spise frokost på terrassen foran dette pragteksemplar af et hotel.
Og det gjorde vi så

Lad os røbe det med det samme - Knud har fået hund

Og at den både kan hoppe rundt og bjæffe - siger vel sig selv

Vi andre nøjedes med at proviantere lidt frugt og vand i det lokale marked

Zakopane er i øvrigt et meget besøgt skisportsområde (om vinteren )

Og området er bare motorcykelland - sådan et Harzen - bare tre gange så stort

Masser af bløde lækre sving - og naturligvis op og ned - hele tiden

Og hvis nogen skulle være i tvivl om Knuds nye Deauville (ahh - han har jo rundet 10.000 km)
passer til ham - jamen så har I beviset her - det kører bare

Det højeste punkt på rundturen var omkring 1.200 meter - men vi skar også lidt ned på turen - for flere af vores stop havde jo taget lidt ekstra tid - og det skulle jo også gerne være sådan at vi kunne nyde de forskellige steder i fulde drag

Men en gang imellem - skal man altså lige stoppe op og nyde udsigten.
Vi var ellers tæt på at køre lidt ned igen her - for det var altså en bedre Kyffhäuser strækning vi lige var kommet op ad

Og så var der det der med de "rædselsfulde polske veje"

Generelt var vejene OK - men det var ikke ensbetydende med at vi ikke (på alle vores ture) kom ud på nogle der var af dårlige kvalitet - men rent faktisk - så mødte vi kun et alvorligt hul i vejen på hele vores tur i Polen - så man kan sagtens få nogle herlige ture

Sidste billede er netop et eksempel på "HOBBA-HOBBA-HOBBA"

Auschwitz

Tirsdag besluttede vi at tage til Auschwitz - og da Bente havde været der før - så drog Knud, Allan og jeg af sted alene - og det skulle vi nok aldrig have gjort - for pludselig var vi kommet noget på afveje (det er nok de der 660'ere der ikke kan finde ud af det )
Men vi nåede vores mål - nemlig Auschwitz.
Og det var en både spændende og lærerig oplevelse - så derfor vil jeg i vid udstrækning lade billederne tale for sig selv.

I alt døde 1.300.000 mennesker i Auschwitz / Birkenau - under transporten, af sult, af sygdom eller i gaskamrene.

I 1947 lykkedes det af fange Rudolf Höss, som havde været leder af Auschwitz - og han blev hængt her i Auschwitz samme år.

Billederne her er så fra Birkenau - og tro mig - det er et kæmpe areal ude på et fladt moseareal.

De fire gaskamre med tilhørende krematorier i Birkenau var alle sprængt i luften af tyskerne selv lige før russerne ankom (for at skjule hvad der var foregået).

Jeg kan kun anbefale en tur hertil - for at lære og fortælle andre om hvad vi på alle måder skal forhindre nogen sinde sker igen.

Da vi kom hjem igen til hotellet - ja så var det jo et naturligt samtaleemne hele aftenen.

Vi kom dog også ud at spise - og skal der være plads til en enkelt smily - så må det være da vi fik regningen på aftenens middag (Gordon Bleu) inklusive drikkevarer - den lød på hele 100 Zloty (200 DKK) - og det var jo så for os alle fire

Krakow

Onsdag morgen var lige som de andre - solen skinnede fra en skyfri himmel.
Og det kan jo godt gå hen og blive lidt ensformigt

Nå - igennem en svag morgendis fik jeg lige et herligt billede af kirken i Beskidzka.

Nu skulle vi til Krakow - og sikken en herlig vej - som lige pludselig bød på en herlig afbrydelse.
Lidt sjovt når GPS'en pludselig siger: 500 meter - stig ombord

Krakows gamle centrum er utrolig flot - det ene imponerende bygningsværk efter det andet

Og når man så kommer ind på torvet - jamen det er flot

Og vi fandt da også hurtigt ud af at vi havde fortjent en lille en ovre ved buegangene - og bare sidde og nyde det hele

Vi var også lige inde i bygningen med buegangene - hvor der var en masse forskellige forretninger med krystalglas, uldvarer, ravsmykker - og nok så vigtigt - en pibebutik

Så ikke noget at sige til at Knud gik og kiggede ned i sin plastikpose - så hvis han vil opleve Krakow, så må han jo kigge billederne her på siden

Nå - turen gik hele vejen igennem centrum - og ned til byporten i den anden ende.

"Mariacka Basilika" (kirken på torvet) så altså ud som om den kunne være et besøg værd - og det var den

Ud over at den er stor - så tror jeg aldrig jeg har set så megen pomt og pragt samlet et sted - jamen altså

Så selvom det ikke var gratis (nok derfor den er så flot ) - så var den besøget værd

Og tænk dig: Siden det 14. århundrede spilles der hver time et trompetsignal fra det højeste tårn (døgnet - og året rundt )

Og efter et sådant besøg kan man godt forkæle sig lidt

Så det blev til en lakse / krebsesalat - mums

Og når tjeneren så spurgte om man ville have peber på - jamen så var det da (selvfølgelig) ham der sørgede for det - det specielle salt måtte vi dog selv sørge for

Kongeslottet lå jo i den ende hvor vi havde parkeret - så det smuttede vi da også lige forbi og rundt om - inden vi sluttede en herlig dag i Krakow

Slottet ligger rimelig højt over selve Krakow by - så herfra havde vi også en udsigt over "det almindelige Krakow".

Og det er ikke helt så imponerende en udsigt som det er i den gamle bydel

Tilbage var der bare at komme hen til vores motorcykler, som var parkeret i en privat garage.
Og her holdt "mutter" og hendes "sy veninder" et skarpt øje med, at de holdt trygt og godt

Saltminerne

Torsdag (vores sidste dag i Beskidzka) blev vi vækket af håndværkere, der var i fuld gang ude slotsgården - de var ved at lægge et gigantisk gulv

Det viste sig at der fredag aften skulle være et stort arrangement (og vi som troede at det var for vores skyld ) - nå - vi skulle jo op alligevel - og så måtte man jo (nok en gang) nyde solen

I starten omtalte jeg lige standarden på hotellet - og her kan du få syn for sagen
Altså - ikke den store luksus - men på den anden side - vi opholdt os der stort set kun når vi skulle sove og skifte tøj - så vi overlevede

Den sidste udflugt som vi havde planlagt på vores tur - var til Saltminerne syd for Krakow - så vi fik kodet ruten ind på GPS'en - og jeg tror aldrig vi har lavet så mange omkørsler - ikke fordi ruten ikke var ok - men der var vejrarbejde fire steder på turen til saltminerne

Men efter adskillige omveje (godt man havde GPS'en) nåede vi vores mål - og der var lige en god halv time til næste engelske rundvisning - så vi havde lige tid til at kigge lidt omkring (og få en lille en til halsen )

Men som du kan se - så var der også tid til at iklæde os det HELT rigtige outfit

Men så gik det ellers nedad

Det dybeste sted i minen vi kom var i 135 meters dybde - men vi tog det i flere tempi - og i første omgang skulle vi lige gå 65 meter ned ad denne trappe (godt det ikke var opad )

Faktisk så foregik hele "nedturen" ad trapper - i flere tempi.

Man skulle næsten tro at det var en kulmine, som vi var kommet ned i - for der var bælgravende mørkt dernede - men det var altså en saltmine

Bjergsaltet som de udvandt var faktisk mørkegråt - og først når det blev bearbejdet oppe på jorden, blev det til det som vi forstår ved salt.

Kun de steder hvor grundvandet stadig sivede ned igennem klippen afsatte det sig som hvidt salt.

Mange steder var der lavet "opsætninger" der viste hvordan der i sin tid blev arbejdet i minen (selv heste arbejdede her i over 100 meters dybde)

Et enkelt sted fik (nogle få udvalgte ) også lejlighed til at prøve (det hårde arbejde) selv

91 meter under jorden kom vi så til "Katedralen"

Den er kæmpestor - og er blevet lavet et sted i undergrunden hvor der var en stor saltlomme. Gulvet i kirken er også lavet af saltsten - og alle figurer er udskåret i saltet (som jo er mørkegråt)

Figurerne forfalder stille og roligt - for mens "klimaet" er beskyttende for træ konstruktionerne - så er det nedbrydende på saltet.

Da vi kom op igen - satte vi os på en herlig restaurant og fik os et marineret andebryst (det var super ) - og gik så en tur rundt i området - og fandt bl.a. dette herlige 4-akslede lokomotiv

Turen hjem gik uden problemer - og vi stoppede lige et enkelt sted hvor man virkelig kan fornemme det skønne polske landskab

Helt hjemme var der godt nok kommet et telt op at stå

Da det var ved at blive aften gik vi ned igennem slotsparken (og så solen synke sødt over søen ) - og efter at have taget turen rundt om kirken i Beskidzka - endte vi på den ene af de to restauranter der er i byen - og se hvor "fint" de havde pyntet op

Inden vi gik til køjs kiggede vi lige på det lokale kort - og forvissede os om hvor vi var - hvor vi havde været - og hvor vi skulle hen

Jeg skulle måske lige nævne, at Knud købte et ægte kvartsur i 135 meters dybde (og hele natten tjekkede han så hvad klokken var )

Praha

Fredag, var det så tid til at pakke motorcyklerne og sige farvel til Beskidzka og Polen.

Og jeg siger jer - der blev pakket - kvartsur, pibe (ind i træskoen ) - og så selvfølgelig hunden

Herefter gik turen stik vest - med kurs mod Tjekkiet og Praha

En sidste tankning i Polen (benzinen kostede ca. 10,- kr.) - og en udsigt ud over landskabet.

Turen fra Polen igennem Tjekkiet var en fin motorvej - og vi stoppede faktisk kun for at tanke på vejen - for vi havde besluttet os for at frokosten skulle indtages ved Karlsbroen

Og turen gik uden problemer - og vi ankom uden svinkeærinder - og godt sultne (klokken var gået hen og blevet tre om eftermiddagen )

Så vi parkerede lige ved Karlsbroen og gik langs med floden hen mod broen.

Hvis man ikke skulle foreviges med Karlsbroen i baggrunden - så ved jeg ikke hvor man skulle foreviges - så det blev vi

Nå spøg til side - vi besluttede os at sætte os på den restaurant, som du kan se i baggrunden - og efter en hyggelig sludder med et hold englændere tog vi en rundtur - op på og over broen - os så ellers tilbage ad den anden flodbred - så nyd nu bare de næste billeder - uden forstyrrende tekst

Vi brugte nogle timer i centrum af Praha - så det var lidt sent da vi trillede ad motorvejen mod Hohnstein i Tyskland

Og efterhånden som vi nærmede os grænsen mellem Tjekkiet og Tyskland - så tonede bjergkæden også frem i horisonten
Og motorvejen var fin - så det gik raskt til - altså indtil vi mødte vejarbejde - motorvejen var helt spærret - og vi kom ud på noget af en omkørsel
Og vi kom også alt for vestligt ind i Tyskland - så den sidste time kørte vi i bjergene - ad meget små lækre bjergveje - i totalt mørke (spændende ) - og nåede først frem til Hohnstein klokken ni om aftenen (hvor vi fik en hurtig øl - og tumlede omkuld )

Hohnstein

Burg Hohnstein - der er altså noget særligt over det navn - og tro mig - det er der også over stedet

Beliggende på en bjergtop over byen Hohnstein - knejser borgen
I dag er den et Hotel for motorcyklister - men har (som så mange andre borge) en yderst broget fremtid

Under krigen var den fængsel for anderledes tænkende - og der døde 1.500 mennesker her.
Men i dag er det virkelig et besøg værd

Og hvordan ville du så have det med at køre ind på Burg Hohnstein i fuldstændigt mørke
Det var også lidt af en oplevelse - for ikke nok med at det er toppede brosten hele vejen -
det går også stejlt op ad bakke - og så er den krydret med skarpe sving hele vejen op

Men her i morgensolens skær ser det jo ligefrem indbydende

Og resten af billederne har jeg lavet en lille kavalkade - så du får et indtryk af borgen

Vi havde en fantastisk udsigt fra vores værelser

Og der fik vi også et indtryk af, at vi ikke var alene
Der har nok været 50 motorcykler parkeret i borggården.

Og der var altså meget langt ned

Og når der er langt ned - så er der også langt op

Og det er jo fantastisk at se hvordan bygningerne er blevet "smidt" ovenpå toppen af klipperne

Det har helt sikkert ikke været nemt at indtage borgen i gamle dage, når porten var lukket

Vi var selvfølgelig også henne og sparke dæk

Men man bliver jo hurtigt overbevist om, at man selv har den bedste cykel i hele verden - ahh - skal ret være ret - så var der mange flotte cykler at kigge på (og mange grimme )

Billederne her er turen op til borgen (inden for murene )

Og turen gik igennem flere porte - og rundt på utrolig glatte brosten - og enkelte steder på den rå klippe

Så vi var da også spændte på at skulle ned fra borgen igen

Der var også tid til at tage en herlig tur rundt i Borghaven

Og selvom den ligger nedenfor borgen - så er det jo ikke ensbetydende med at den ligger lavt

Der var en fantastisk udsigt ud over hele området
Og jo - klippen holdt mens vi var der

Det sidste billede er taget ud af vinduet i spisestuen - og viser jo klart hvad det er vi nu skulle ud at køre i

Og det gjorde vi så - ned fra borgen - helt ned i bunden af dalen - og så op på den anden side

Det her er bedre end Harzen - og det var jo netop der vi satte kursen imod

Kyffhäuser

Da vi ankom til Hohnstein om aftenen - så besluttede vi hurtigt at vi ville tage nok en overnatning - og valget faldt på Bad Grund - så jeg kontaktede Simon - og selvom han ikke selv havde plads til os - så skaffede han det - lige ved siden af

Så derfor havde vi jo god tid i Hohnstein inden vi satte næsen mod Kyffhäuser - og det er jo lige det modsatte af Hohnstein - når man sammenligner højdekortene

Altså - jeg kan jo lige så godt røbe det med det samme - kør ALDRIG med snørebånd eller lange skosnuder

Jo-jo - den er god nok - Allan måtte lige i asfalten - for da han skulle have venstre fod ned på asfalten - så hang snørebåndet på skoen fast i gearpedalen - og når motorcyklen er på vej til venstre - jamen så lægger den sig altså HELT ned

Og når Knud nu synes at han ville have skosnuden til at pege nedad i et sving på Kyffhäuser - jamen så må man jo rette op - med det resultat at der er en rabat lige forude - og så endte hans cykel også på siden

Nu var det ikke noget der kunne ødelægge noget - så vi var hurtigt på banen igen

Og med lidt motorvejskørsel (også igennem et par lange tunneler ) - så kom vi til Kyffhäuser fra sydsiden og tog turen op til toppen

Og så var det der - et af de grimmeste monumenter man kan finde
Stort og grimt - og alligevel er der jo noget over det

Og Kaiser Wilhelm vogter over det - og Barbarossa vogter under det

Og vi skulle jo også have et kig ned i den dybeste borgbrønd der findes - og vi fik da også en lille snak med ham (brønd ånden) - men det sluttede da han pissede på mig

Allan sagde at han var nødt til at blive nede (så han kunne tage billede af os nedefra (altså - hvad det er da den tyndeste undskyldning jeg længe har hørt )) - men her er så resultatet

Og sikken en udsigt - ud over hele det sydlige Harzen - og også ned til det øvre borgtårn

Og fra det øvre borgtårn var der en fantastisk udsigt til denne kæmpe fallos - men inde i tårnet var det en noget mere fængslende oplevelse

Og når du så lige har haft sådan en oplevelse - og bliver hevet ud og skal fotograferes - og SKAL smile - så kan resultatet jo ikke blive anderledes end dette billede

Om aftenen gik vi ned i byen (Bad Grund) - og da vejret var herligt - så kunne man jo sagtens sidde og spise ude - og Bente foreslog om vi ikke bare skulle have dessert

Det blev dog til en super Grill tallerken med tre forskellige lækre bøffer
Jo-jo - vi sluttede skam af med maner

Næste morgen (da vi bare skulle hjem) - ville vejrguderne ikke længere - så vi måtte kæmpe med regnvejr - dog kun til Hannover - så skinnede solen resten af vejen til Dannevang

Og her er så kronen på værket

3.562 km herlig motorcykelkørsel i hele fire lande

Men det var meget mere end "bare" motorcykelkørsel - det var den ene oplevelse efter den anden
Jeg ville nødig have været nogen af dagene foruden - det var en oplevelse som er de færreste forundt