Korsika 2010

16 glade (nogle godt brugte ) deltagere sagde farvel til både Vicinato og vores to herlige rejse guider ledere - efter en pragtfuld uge på Korsika.

Deltagere: Jørgen, Anne Marie, Tenna, Søren, Charlotte, Marina, Erik,
Marianne, Klaus, Mitzi, Julle, Bente, Niels, Else Marie, Anne, Anni. (Og Felicia og Benedikte)

Og der var vitterlig noget at glædes over - så på denne side har jeg samlet mine erindringer om opholdet i huset i Vicinato og turene i de korsikanske bjerge

Skulle jeg lige starte med vejret - det var bare perfekt
(og hvis du ikke tror mig - så se selv lige billederne på siden)

På denne side kan du læse om (stort set ) alt, hvad jeg oplevede på turen:

Jeg har på hver af dagene lagt et kort ind hvor ruten er med på - og en højdeprofil - så man kan få en fornemmelse af hvor kuperet de enkelte ture er

Lørdag - ankomst og velkomst

Kastrup er en stor lufthavn - men på den anden side - Cæsars hær var også stor - og som man siger - jo større hæren er, des værre smager maden (og så er det at man først rigtig forstår HVOR stor Kastrup er )

Vi fik den så også lige set den et par gange - første gang var vi bare lige ude ved flyet for at se om de havde fået fyldt brændstof på (det havde de så - så rigeligt ) - anden gang gik det bedre - nu lettede vi også

Vi fløj med "Malmö Aviation" - et lille flyselskab - og det kunne man så også mærke på maden

Ved lufthavnen i Bastia ligger et af Korsikas supermarkeder - og hvad var så mere nærliggende end at proviantere lidt - og mens vores guider ledere sørgede for det nødvendige - så stod vi selv for indkøbet af det behagelige

Læg i øvrigt mærke til hvordan arbejdsfordelingen falder HELT naturligt på plads - så alle påtager sig den del af arbejdsbyrden som de er bedst til (jeg tænker naturligvis på Jørgen, Niels, Søren og Klaus, der sikrer at alt går som det skal ) - (selv tog jeg jo billederne )

Og efter 1½ times kørsel igennem det herlige korsikanske landskab, landede vi så i Vicinato og blev indkvarteret på nogle rigtig gode værelser (det ser noget anderledes ud indvendigt - end det gør udvendigt )

Men charmerende er det altså med disse gamle stenhuse.

Drikkevand var heller ikke noget problem - vandet fra vandhanen kunne sagtens drikkes - men hvorfor dog gøre det, når man 20 meter fra hoveddøren havde en velsignet kilde.

Jeg ved ikke lige om alle lagde mærke til at vi havde en lille fyr siddende oppe midt i kilden, som sørgede for at vandet vitterlig var velsignet

Godt var det - og kilden blev da også brugt flittigt (jeg har da aldrig indtaget så meget vand på så kort tid )

Mens vi fik vores værelser, sørgede Benedikte for aftensmaden - og det kan hun altså - det der med korsikanske oste, pølser og skinker. Ikke kun anrette dem - men også fortælle om dem - er det ged eller får - hvor længe har de lagret - hvad er de krydret med - og det bedste af det hele - det smagte jo pragtfuldt

Og mens vi indtog dette festmåltid (og et enkelt glas rødvin ) - så lærte vi hinanden at kende: Chokolade - Anders And - Get Your Gun - Motorcykel - Energiske - Blomster - Engelsk Bøf - osv. - osv.

Søndag - Morosaglia - igennem skov og maki til Pascal Paoli's fødeby

Ingen samling ved busserne - men derimod afgang direkte fra "huset"

Og som du kan se - en forholdsvis lang tur (10,8 km) hvor det går dejlig varieret op og ned på hele ruten. Det ser måske lidt hårdt ud med de forskellige stigninger - men den sidste skrappe stigning er "kun" på 180 højde meter (det er 1½ gang Himmelbjerget) - så det var en fin opvarmning til den kommende uge
Jeg vil sætte den til "1" i kategori

Det blev forholdsvis hurtigt klart at Klaus og jeg var A-mennesker - så derfor var det også helt naturligt at vi hele ugen mødtes i køkkenet og lavede kaffe og te. Det betød så også at vi kunne nyde morgenstilheden (den stilhed der var hvis man så bort fra ham "nabo-busk-rydderen" - og så den der nabo-hane )

Denne morgen var dog lidt speciel, da der hele natten havde været gang i "den store rottejagt" på Søren og Charlottes værelse. Den fik dog sit endeligt nedenfor vores terrasse

Med til starten på dagen hørte også at vi lige fik en grundig gennemgang af dagens rute - dejligt at få denne indsigt

Og så var det ellers med at få snøret støvlerne og begive sig ud på nye oplevelser.

Undervejs var der også plads til at stoppe op og nyde landskabet og som her lige at stoppe ved en kilde og fylde tankene op igen (husk at drikke rigeligt (med vand )).

Vi stoppede også lige i Castineta, hvor der er blevet optaget en film - og på det sidste billede har du en mur til venstre - det er en falsk mur - lavet af bl.a. gipsplader - så den ligner en gammel stenmur

På et tidspunkt fik vi så lige øje på vores mål "Morosaglia" - vi skulle bare lige først ned i dalen - og så op igen

På det midterste billede har vi et træ hvor en hvidblomstret Klematis havde fundet et herligt sted at vokse.
Hvis du går med en drøm om at overtage sådan et herligt gammelt stenhus - så husk lige at det så er et livsprojekt du går i gang med

Frokosten har jeg desværre ingen billeder fra (måske er der én der kan supplere?)

Ud over rotten og hanen hjemme ved husene - så så vi da også nogle får, køer og vi havde på hele turen følgeskab af naboens to hunde, som også lige fik øje på en lokal kat

Og så var der jo en del røde glenter - bl.a. da vi nåede Morosaglia, hvor den dykkede ned og snuppede et stykke kød, der blev lagt til den på muren

Efter "et sæt" (en Pietro og en Pastis ) blev vi kørt tilbage til husene, hvor der var tid til at sidde og nyde udsigten fra vores terrasser (med en enkelt )

Herefter klædte vi om og begav os til nabobyen Saliceto, hvor vi spiste hos en lokal
Middagen stod på en "alt godt fra havet" til forret, kokoskylling og dejlige lokale oste til dessert.

Sidste billede er taget ned over husene hvor vi boede

Mandag - De 5 brødre - en "lille" travetur rundt om "De 5 Brødre"

Af sted i busserne fra morgenstunden - og så eller noget af en tur rundt om "De 5 Brødre" - og op over en bjergkam.

Desværre løb min GPS tør for strøm på denne tur (det gjorde jeg også - for slet ikke at tale om mine vandrestøvler ) - så derfor mangler den sidste del af ruten også - men et godt bud er, at den var på 13,3 km - og jo med en stigning på i alt 850 højdemeter

Den får altså en kategori "4" - specielt fordi det halvdelen af tiden kun går opad - og hele tiden bliver stejlere og stejlere

Allerede da jeg stod op var stemningen i top - solen skinnede på bjergtoppene i horisonten

Så efter et lille men solidt morgenmåltid var der afgang med busserne.
Og på vejen op mod de 5 brødre måtte vi lige stoppe og forevige disse grissebasser
Vildsvin kan vi jo ikke kalde dem - men de gik da frit omkring

(på vejen hjem så vi dem igen - det er nok ikke nogen dårlig idé at holde til på en lille udsigtsplads )

Og mens vores guider får bragt busserne i stilling
(vi kommer jo ned et andet sted end hvor vi starter)

Så er der tid til at tage en lille slapper

Og i øvrigt nyde det herlige korsikanske landskab

Til at starte med går det stille og roligt opad - og alligevel er det dejligt når fortroppen holder pause

Men ellers går det støt opad - og varmt er det også - så vigtigt vigtigt at indtage rigeligt med væske.

Undervejs ser vi flere steder nålespinderens (nåleviklerens) arbejde, hvor der inde i kokonen er flere pupper.

Dagens højdepunkt (altså ca. 2/3 fra toppen ) - frokost

Dugen bliver fundet frem og bredt ud - og frem af de forskellige rygsække trylles diverse pølser, skinker, oste og frugt. Og ALDRIG har en frokost smagt så godt

Men alting har en ende - og pludselig er vi på farten igen - og så blev hjernen lige slået fra - for jeg glemte da lige min hat - men Felicia var ikke sen til at vende om - ned ad bjerget - OG - op igen - altså hvis det ikke er service - så ved jeg ikke hvad service er

Turen er jo meget god - men målet er nu heller ikke at foragte

Og selvom vi jo kun er halvvejs - så kan toppen af et bjerg sagtens være et mål i sig selv
Og der er da ikke noget bedre end at sidde på toppen og nyde udsigten til alle sider.

Og så må man jo give filosoffen Nietzsche ret i, at jo mere man kæmper (og lider ) - desto større er nydelsen ved at nå sit mål - kors hvor jeg nød det

Nogle har det bedst opad - andre nedad - og jeg hører helt klart til den sidste kategori

Under alle omstændigheder - så sætter nedstigningen lidt større krav til opmærksomheden - hvor er det lige vi skal have sat fødderne så man ikke lige mister fodfæstet.

Chokolade og nødde/rosinblanding hilses velkommen når der rastes - både fordi det jo smager pragtfuldt - men også fordi det er godt til at fylde op i depoterne

Pludselig kunne vi også se vores endelige mål - byen Calasima - og det ser jo nemt ud

Men der er alligevel 1½ times nedstigning i vente - og det ville jo normalt ikke være noget problem. Men når nu ens Salomon vandrestøvler pludselig synes at ville udskille sålen - så er der godt nok langt.

Så de sidste 1½ time måtte jeg slæbe højre fod efter mig - så jeg ikke pludselig skulle nøjes med kun en støvle (og de var endda kun 10 år gamle )

Behøver jeg at fortælle at jeg måtte ud at finde et par nye - og det skete så i Corte.

Aftensmaden foregik hos "naboen", hvor vi fik Tomatsalat, Lasagne og Is med fersken

Tirsdag - Canaglia - op langs med floden "Manganellu" til poolen

Så kom vi længst væk fra Vicinato - men jo hele turen værd

Startende med en kop kaffe (til dem der lige er til sådan noget )
Og så ellers op gennem dalen langs med Manganellu floden op til en naturlig pool

En tur på kun 7,8 km - og med en total stigning på "kun" 235 højdemeter
Den giver jeg en kategori "1" - den kunne minde om lufteturen med hunden hjemme

"Heldigvis" var vi ved at løbe tør for rødvin

Så derfor kørte vi en lille omvej forbi "Domaine Vico"
Havde vi været med vinklubben - så var vi helt sikkert også været her forbi
Men kig selv lige på linket - herlig vinkælder - og flere præmierede vine

Vi fik fyldt op (med vin) - og jeg fik købt en flaske (lørdag )

Vi gjorde endnu et stop på turen - nemlig ved en af broerne syd for Corte

Og det var jo ikke en hvilken som helst bro
Ud over at den jo er utrolig flot er den bygget af Gustave Eifel (ham med tårnet i Paris )
Toget som kører på Korsika kaldes med et glimt i øjet af de lokale for TGV (som jo er det franske højhastighedstog) - men her oversættes TGV med "Train au Grand Vibrations"

Og broen kunne vi nyde fra vejbroen, som jo er af noget nyere dato.

Men vi var skam også ude og trave

En herlig tur langs floden Manganellu
Nogle gange lidt knudret - men hele tiden med udsigt til vandet der strømmede mellem klipperne

Og så var der også et lille vandfald

Målet med traveturen var en lækker lille pool

Og vandet var altså utrolig indbydende
Sjældent set klarere
Sjældent set koldere

Jeg må med skam erkende at jeg ikke kom i - men nøjedes med at nyde, at de andre badede
Og så selvfølgelig den medbragte mad

På vejen hjem var vi lige inde i selve Corte by, hvor der var mulighed for at shoppe lidt - og for mit vedkommende blev det til et par tiltrængte nye vandresko - ellers havde jeg jo måttet "nøjes" med mine herlige vandresandaler

Vi stoppede også lige ved et hyggeligt pizzeria - hvor vi fik os et herligt glas rosé vin mens vi ventede på pizzaerne
Dem hyggede vi os så med om aftenen hjemme på terrassen (med et godt glas rødvin fra Domaine Vico - naturligvis )

Onsdag - Ile Rousse - og "store badedag"

Onsdag skulle vi så til havet - nærmere bestemt Ile Rousse
Det er så også dagen hvor det kun går nedad

Ahh - altså lige bortset fra de 120 meter stejlt op omkring 3 km inde på ruten

Men ellers 9,5 km nedad - i alt 470 meter

Den giver jeg en kategori "2" (især p.g.a. den lille skrappe stigning )

Også denne morgen var helt perfekt

Hanen galede - busk-rydderen var i fuld gang - solen skinnede - og alligevel var der noget som var anderledes.
Der var vand - men ikke ret meget. Men da busk-rydderen stoppede for sit havevandingsprojekt - SÅ kom der vand

Men der var jo vand i sigte - for vi skulle jo til Ile Rousse - og der stod badestrand i øjnene på de fleste.
Dog var der lige en græshoppe der skulle studeres inden afgang

Bortset fra køreturen i busserne (hvor vi stoppede og købte frugt på vejen) - så startede vi i Sankt'Antonino, hvor vi var på Citroneri

Det er meget frisk - så det var fuldt legalt at spæde op med både vand og sukker

Sankt'Antonino ligger på en lille bjergtop - og som du kan se - gaderne er ikke de bredeste - hyggeligt - men hurtig overset

Og så gik det ellers nedad mod Ile Rousse ad de små hyggelige stier.
Vi gik rask til - så der blev lidt spredning i gruppen - så vi stoppede lige op - og fik lige en velsignelse med på vejen af pateren - som sikkert var på vej til klosteret

Vi skulle ikke nedad - vi skulle op til højre - og så kan det nok være, at Julle kom ned bagved hvor han hørte til

Bortset fra denne lille men skrappe stigning - så gik det stille og roligt nedad mod det azurblå Middelhav

Undervejs passerede vi også flere ruiner - her en gammel klosterruin.

Hvor er det svært at bedømme afstande når man går i bjergene - hvem skulle tro, at der stadig var et par timer ned til vandet på det sidste billede.

Uden mad og drikke ...
Frokost i det grønne - og opfyldning af vandflaskerne ved en lille kilde hører med til en tur i det grønne

Det gør en kaktusblomst åbenbart også

For både Jørgen og jeg havde stor glæde af dens mikroskopiske torne, som satte sig i og på alt hvad de kom i nærheden af

Det er den længste gåtur jeg har taget for at komme på stranden - men sikken en
(både gåtur og strand )

Vandet var nok omkring 22 grader - frisk og dejligt - og meget salt.

Vi rundede dagen af med alt godt fra havet (for de fleste) - den største aperitif jeg nogensinde har fået - og en dejlig rødvin. Så der er vel ikke noget at sige til at jeg fik en lille en på øjet på vejen hjem i bussen

Torsdag - San Pedrone - den højeste tinde i Castagniccia

Turen i kastanje skovene - herligt terræn - og en skøn udsigt (på toppen )

13,5 km herlig vandring - og med en stigning på i alt 750 højdemeter

Havde vi kun skullet til plateauet så fik den en kategori "2"
Men nu SKULLE vi altså også lige op på toppen - så derfor får den en kategori "3" (den sidste del del i sig selv ville få en "4" - men jeg ender på en "3" )

På dette kort har du et udsnit af ruten fra plateauet - og op til toppen af San Pedrone

(Godt man ikke skulle op fra den anden siden - så havde det været en "sekser"

"Turen i dag er en tur op gennem kastanje skovene ad en skovsti der minder lidt om en dansk bøgeskov"
Nogenlunde sådan var oplægget til dagens tur - og så er det jo at jeg må indrømme, at jeg må være gået fort op til flere gange

Det eneste jeg kunne genkende fra beskrivelsen var ordene "op" og "skov"
Ellers så kæmpede jeg mig intenst op ad gedestier

Spøg til side - det gik (rimeligt ) - og jeg kom da også op på plateauet, hvor vi skulle spise frokost, når vi havde været på San Pedrone (toppen af Castagniccia )

Altså - dette billede for bare lov til at stå helt for sig selv

Og så var der jo lige "kompasset" på toppen

Hvor vi kunne se i hvilken retning vi kunne se hvad

Jeg fik ikke taget ret mange billeder - så I må lige nøjes med dem her - hvor vi nød udsigten fra toppen - balancerede på gjorden - og så skyerne komme rullende op ad bjergsiderne

Turen ned gik (som sædvanlig ) fint - og da der var lovet tid til en kop "etellerandet" - så gik det raskt til - og så nyder man jo sit "sæt" ekstra meget

Jeg har desværre ikke nogen billeder fra vores aftensmad (middagen i Morosaglia (tomatsalat - alt godt fra havet - og pragtfulde oste))

Fredag - Asco-dalen - op-op-op - henover bjergryggen - og ned-ned-ned

Afsted i bilerne - og op gennem Asco dalen

Og så ellers en "lille" rundtur, hvor vi kom på både den gamle del af GR20 - og på den nye del af GR20

Den er jo ikke særlig lang - 6,6 km - men den kan godt nok trække tænder ud med sin stigning på 600 højdemeter på kun 1½ km (det er 33% )

Øverst har du hele ruten - og på disse kort har du først et "nærbillede" af ruten op
Og på det andet (som er fra "bagsiden") kan du se vores rute hen ad bjergkammen

Altså - dette er en ren kategori "4"

Nu har jeg det jo værst når det går opad - men har det fint nedad
Andre har det lige omvendt - og her var der jo også noget af en "nedtur"

Altså - kan man tale om en "konge-etape" når man "bare" er ude at vandre - så må det være dagen i dag, hvor vi er oppe i Asco-dalen - og hvor vi tager en lille rundtur på en lille del af GR20

Vi lægger ud med at køre op til Haut-Asco - et mere eller mindre nedlagt skisportssted.

Og vi skal ikke gå langt før vi for alvor møder stigningen. Når du klikker på billedet med kortet, så er der et lille filmklip, der viser lidt om hvad vi skal ud på

Som du kan se på de første billeder, så går det opad med det samme - og disse billeder understreger det da også (og hvad er det så lige for tanker, der gennem hovedet på en, når man ser hvordan ens rejseledsagere starter på opstigningen af GR20

Og når man så ser det sidste billede - så var det jo ikke noget problem - jo det kan jeg love for at det var - for når man når hertil - så er man drivende våd - og der går flere minutter før vejrtrækningen er normal

Endelig - toppen er nået (af den første stigning )
Og når man så kigge ned - så er der godt nok langt ned - og det var jo lige nøjagtig her vi kom op
Frokosten smager pragtfuldt - selvom jeg ikke havde den store sult (jeg var simpelthen for "kvæstet" til at tænke på mad )
Men alligevel frisk nok til lige at tage en stump film, der viser et 360 graders vue rundt på toppen (sidste billede )

Nu blev det mere humant

Men absolut ikke mindre storslået
Vi var både rundt om og op over tinderne - og det ene øjeblik er udsigten til højre fantastisk - og det andet øjeblik er det til venstre

Mageløst sådan at gå på en bjergkam

Det gik dog ikke bare lige ud på bjergkammen

Flere steder var vi ude i det jeg vil kalde let bjergbestigning

Men det gjorde det ikke mindre sjovt

Jeg har ikke lige nogen billeder fra nedstigningen, som flere steder bestod af "rullesten", hvor vi holdt god afstand til dem foran.

Vel hjemme igen - stod den på grillaften

Allerede fra morgenstunden havde vi lagt lammekoteletterne i en hvidløgs marinade og lammeboven i en rødvinsmarinade
Og jeg skal love for at der var kreativitet i køkkenet med at lave tilbehør til maden
Jeg tror vi nåede op på fire forskellige slags salater - den ene bedre end den anden

Glemte jeg at sige, at der også blev serveret et par enkelte glas rødvin

En pragtfuld måde at hygge sig på (det kunne jeg godt have brugt et par andre af aftenerne på også )

Lørdag - Time to say goodbye - og afslapning ved stranden og poolen

Ufatteligt så hurtigt sådan en uge kan gå

Pludselig er det den sidste morgen - og tid til at tage et sidste billede af huset.

Så kufferten blev pakket og sat udenfor - og man nød det sidste morgenmåltid på terrassen

Lidt vemodigt - men en masse oplevelser rigere

Og den sidste dag blev en rigtig "slapperdag"

Det meste jeg kravlede på denne dag var op af swimmingpoolen
Og dagen blev langt hen ad vejen tilbragt i og omkring poolen

Vi sluttede med manér - en lille drink med en "festlig" dims i den aller sidste drink

Flyet gik til tiden - bilen holdt hvor vi havde parkeret den - og der var stort set ingen trafik på vejen til Them

Men en ting er jo de fysiske ting (fly, hus, mad, bjerge, osv.) - men det havde jo ikke været det samme, hvis man nu var røget ind i syv sure mænd

Jeg tror ikke jeg hørte nogen overhovedet der brokkede sig
Så rejsen var ikke blevet den samme uden gode rejseledsagere og rejseledere