Jamen disse to billeder viser jo tydeligt, hvordan mine to Intrudere så ud inden jeg begyndte at bygge min gamle cykel om.
Og hvem vil ikke gerne prale af at have hele to herlige cykler stående
Dog - jeg regner kun med at have én Intruder bagefter - men hvor den er
blevet 10 år yngre
Den anden vil "bare" være reservedele (der er jo mange ting på begge cyklerne
som er OK)
Så er Julles nye gamle cykel klar til de næste mange års herlige ture
Torsdag, den 14. april 2011, kl. 10.00 blev jeg enig med mig selv om - at NU er den klar
Dermed varede "vinterprojektet" næsten et halvt år.
Og det har virkelig været sjovt at prøve kræfter med noget som jeg jo ikke lige
er uddannet til
Og helt naturligt bliver den første prøvelse for mig og Intruderen jo
"MC-Gymnastik" på søndag.
Så på resten af siden vil du kunne følge hvordan arbejdet skred frem i løbet af vinteren 2010/2011
Oversigt |
||
Overskrift | Dato | Beskrivelse |
Begge cykler | 22.10.2010 | Sadel, tank og vindspejl |
23.10.2010 | Sidedæksler, spots, horn, termometer, ur og GPS holder | |
Den gamle Intruder | 28.10.2010 | Broen til fodstøtter, udstødning og batterikasse |
31.10.2010 | Lygtehus og ledningsvirvar | |
06.11.2010 | Så kom forgaflen endelig af - og baghjulet røg nærmest af af sig selv | |
10.11.2010 | Bageste ledninger, bagskærm, bagagebærer og sadeltaske holdere | |
27.11.2010 | De to bageste forkromede holdere kom - langt om længe - af | |
09.01.2011 | Så er stellet frigjort | |
13.01.2011 | En ren afvaskning | |
Den nye Intruder | 03.02.2011 | Hjulene er taget af |
05.02.2011 | Udstødning og bagsvinger | |
07.02.2011 | Indsugningsfiltre og ledninger | |
11.02.2011 | Så er cyklen skilt ad | |
Samling af min nye Intruder | 10.03.2011 | Nu starter samlingen af den nye Intruder |
12.03.2011 | Stellet er sat på motoren (eller omvendt ) | |
23.03.2011 | Så er det sværeste samlet !!! | |
26.03.2011 | Støddæmpere - for og bag | |
27.03.2011 | Forgaflen er pudset | |
28.03.2011 | Forlygten er på | |
29.03.2011 | Bagskærm m.m. | |
02.04.2011 | Bagskærmen og lys er monteret - og ALT virker | |
03.04.2011 | Oliekøler renset og påsat | |
04.04.2011 | Bro, bremse og forhjul | |
06.04.2011 | Baghjulet - Pudset og påsat | |
07.04.2011 | Udstødningen på plads | |
09.04.2011 | Top og sidedæksler - og bagfodhvilere | |
10.04.2011 | Så er den samlet - men ak | |
13.04.2011 | Der er godt nok tomt i værkstedet | |
Så er Intruderen klar | 14.04.2011 | Så er Intruderen klar |
Præcis kl. 10.00 lagde jeg det sidste stykke værktøj og den sidste pudseklud fra mig - Intruderen er klar
De sidste ting der blev sat på var vindskærmen, sadeltaskerne og en masse "pynteknapper"
Den står ikke som en ny cykel - men det er det jo heller ikke
Det ældste er 24 år gammelt og har kørt 112.000 km - og det nyeste er 14 år og
har kørt 38.000 km.
Men for mig er den ny - og så er den jo klar til at trille i mindst 10 år mere
Og sådan ser der så ud i værkstedet onsdag morgen
Jeg var ude at køre på Intruderen - men den trak ikke på den forreste
cylinder.
Når den går i tomgang - så kører den - når man giver lidt gas - så hakker den en
gang imellem - og når man giver fuld gas - så er det kun den bageste cylinder
der trækker.
Der er tænding - og der er benzin i svømmerhuset - men åbenbart ikke nok.
Og da jeg med vilje ikke havde rørt ved karburatorerne - så opgav jeg - og har
givet den videre til Bo's MC
Jeg har ingen forstand på kaburatorer - så derfor har jeg overladt Intruderen til eksperten
Lidt ærgerligt - når nu alt det jeg har haft fingrene i virker - 100%.
Allerede dagen efter var Intruderen klar - og udover et nyt tændrør (det andet havde det skidt )
Så var der et kabel på karburatoren der var hoppet af.
Alt andet lige - jeg havde aldrig fundet det - så er det bedre at få en
professionel til at kigge på det
Men nu er den hjemme i værkstedet igen - og nu skal den bare have den sidste
finish
Lørdagen
gik også med at få skiftet bremsevæske på forbremse, bagbremse og kobling.
Specielt koblingen voldte lidt problemer - men da jeg fandt en gammel
sprinklermotor så fik jeg suget alle luftlommerne ud af slangen. Den går jo fra
håndtaget - ned under lygten - og så op over motoren - inden den ender nede i
bunden af motoren.
Og så skulle tank og sadel bare på - så kunne jeg starte den for første gang.
Inden tanken kunne komme på - skulle jeg lige montere beslaget til tanken
Jeg ved ikke lige hvor længe jeg har ledt efter beslaget - og til sidst gav jeg altså op - og monterede beslaget fra den blå Intruder
På et eller andet tidspunkt dukker det andet beslag helt sikkert op - for det ligger jo og griner et eller andet sted - men nu må det altså vente med at komme på til en anden god gang
Og så skulle man jo tro at jeg kom ud at køre - men ak - læs ovenfor
Fredag
var jeg skam også i værkstedet - og fik sat sidedækslerne på - og den ene
bagfodhviler
Den anden ville bare ikke på - og til sidst opgav jeg
Men når man nu har sovet på det - og har masser af energi og et friskt syn på sagen - så lykkes det
Og så kunne jeg hurtigt komme videre med at sætte topdækslerne på cylindrene
Og mon ikke jeg skulle kunne færdiggøre projektet allerede i dag
Godt nok har de forreste rør været på længe - men de havde jo nok larmet rigeligt
Men i dag kom hele udstødningen på.
Og jeg havde god hjælp af Knud - uden hans hjælp var de ikke kommet på i dag
Nu mangler der efterhånden kun fittings (hvis vi ser bort fra tank og sadel )
Nu ligner det snart en rigtig motorcykel
Det var ikke det store problem at pudse baghjulet.
Men - igen - når man kun har to hænder - og skal holde styr på:
Hjulet - Kardantrækket - et mellemstykke - bremseklodserne - akslen
Og så skal få det hele til at stå nøjagtig ud for hinanden - så ta´r det lidt
tid
Men - som du kan se - så lykkedes det - alt sidder som det skal
Havde man bare været blæksprutte
For det er noget af en udfordring at have styr på de to "partier" som fodbremsen består af - samtidig med at den skal sættes på den bro, der holder den - som så også skal sættes opunder motoren - samtidig med at udstødningen skal holdes i hånden
At der jo så også er en fjeder på bremsen som trækker i den modsatte retning - så er det lige før at to arme og ti tommelfingre ikke rækker så langt
Men det lykkedes - og bremsen virker også - hvilket jeg opdagede da jeg trykkede et par gange på den - og bagefter opdagede at nu havde jeg jo presset bremsebakkerne sammen - uden at der var nogen skive imellem
Så for at undgå, at det også skulle ske med håndbremsen - så måtte jeg
hellere pudse forhjulet - og få det monteret - så det ikke skulle ske der
Læg også mærke til at både bremsepedal og gearpedal er på plads
Efter
at have fået styr på det elektriske (den kan jo både starte, lyse, dytte og
blinke
)
Så kunne jeg komme videre med alle de andre ting.
Og denne gang var det oliekøleren der stod for tur.
Og det blev en kombination af den gamle og den nye.
Det er jo en amerikaner model - så derfor skal der jo også være reflekser på
siderne
Og mit lille kølergitter skulle da også på - det er jo et must
Læg også mærke til at den forreste del af udstødningen er kommet på
Nu er det lige før at den begynder at ligne en motorcykel
Så
skulle bagskærmen bare monteres - og den sidder med 2x5 bolte - så det var vel
bare at sætte den på.
Det var det så "bare" ikke - for den ene af boltene ville bare ikke i
Så det blev faktisk nødvendigt at bruge gevindskæresættet, før jeg fik den på
plads.
Og så var det jo ikke noget problem at montere blinklysene - og samle de
bageste ledninger.
Nu skulle batteriet lige på - og så kunne jeg teste om alt var monteret rigtigt
Og det var det - næsten
Det eneste der ikke virker - er stoplyset. Når jeg trækker håndbremsen - så
sker der ikke noget - og når jeg aktiverer fodbremsen - så går baglyset ud
Så der skal lige laves lidt fejlsøgning - så fat i ledningsdiagrammet - og se om
der er noget der skal byttes rundt.
Nu er det blevet søndag morgen - og jeg har sovet på det
Jeg kunne ikke lige forstå det - og det var der en grund til - for alting virker
som det skal
Jeg havde jo ikke monteret fodbremsen endnu - så derfor var kontakten ikke
monteret - og bremsekontakten virker omvendt.
Når bremsen ikke er aktiveret - så er kontakten slukket - men da den ikke sad
på, så var kontakten åben - og derfor lyste bremselyset
Nu har jeg efterprøvet det hele - og ALT virker (man kunne vel heller ikke forestille sig andet )
Og
hvad har Julle så monteret på cyklen i dag?
Absolut ikke noget
Men det er ikke ensbetydende med at der ikke er sket noget - for bagskærmen,
baglygten, nummerplade lygten, nummerpladen - og holderen til det hele - er
blevet pudset og poleret.
Og det hele er derefter monteret på bagskærmen - så den nu er klar til at blive
monteret.
Men man føler ikke rigtig at der sker noget, når man "bare" pudser
Ca. 42 ledninger samles i forlygten. Det er hovedkablet fra midten af cyklen, der samles med ledningerne fra h.h.v. højre og venstre side - og fra speedometer og kontrollamperne.
Derudover skulle jeg også lige have strøm til min Garmin GPS
Heldigvis havde jeg gjort et godt stykke forarbejde da jeg skilte dem ad - så det var "bare" et spørgsmål om at sætte de samme numre sammen - og utroligt - der var ikke nogen i overskud eller underskud
Kan
det virkelig tage en hel dag at pudse en forgaffel?
Næsten - for der er godt nok mange kroge og hjørner
Men det er nu ikke det eneste der er sket med den.
Forbremsekablet fra min gamle cykel er flyttet over på den - det er jo
stålarmeret.
Og så skulle gaskablet jo også lige monteres - ligesom forskærmen er poleret -
og monteret
Så det næste - og sidste - der skal ske på fronten er, at forlygten skal
monteres - men det vil nok tage et par dage
Det er jo der hvor samtlige ledninger samles - og der er godt nok mange
Så
kom der støddæmpere på - både for og bag
Ja rent faktisk - så er hele forgaflen jo kommet på
Ahh - har ham Julle nu ikke glemt at pudse forgaflen
Nej - det har han ikke - han mangler bare at pudse den
Det har så også betydet, at det ikke længere er nødvendigt at cyklen skal
hænge op.
Nu er den kommet ned at stå på donkraften - og så er det noget nemmere at komme
til - hele vejen rundt
Det ser måske ikke ud af så meget - men der er virkelig sket noget den sidste uge
Bag ved motoren er alle de vitale dele samlet - benzinpumpe, tændspoler,
ventilløfter, sikringsdåse.
Derudover er kaburatorer, luftfiltre, horn, choker, ledninger, kabler og slanger
samlet.
Mere synligt er det jo at batterikasse, bagsvinger og knastaksel er monteret.
Så nu kan jeg tage hul på de endnu mere synlige ting - så det næste stykke tid
vil det virkelig se ud som om der sker en masse
Så er motor og stel samlet - og cyklen er kommet op at hænge.
Det var lidt af et puslespil - men heldigvis - så er der ikke lavet noget om på modellen - så alt passer - indtil videre
Nu kommer der så lidt pillearbejde - når alle ledninger, kabler og slanger
skal fæstnes de rigtige steder.
Og - alle bolte som er sat på - er blevet renset og fedtet ind, så der hverken
kan komme rust eller snavs ind
Jeg har - naturligvis - også rengjort og poleret de dele der er sat på (det er
kun mine fedtede fingre der skal tørres af
)
Godt at man har de gamle billeder fra da jeg skilte cyklerne ad - ellers havde det været næsten umuligt - men nu kan jeg se hvordan de forskellige ting skal fæstnes på stellet - og om den ene ledning skal indenom eller udenom
Så nu er tændingslåsen og benzinhanen kommet på - ligesom tændspolerne og
benzin pumpen sidder som de gjorde før
Og tændingslåsen er min gamle lås - så jeg stadig kan bruge de gamle nøgler som
jeg altid har brugt.
Og behøver jeg at sige, at alle bolte stadig får lidt fedtstof, de kan skrues i med en lillefinger
Og
så skulle jeg jo lige over på den anden side og have styr på kablerne der.
Men ak - her er lige et problem - noget hænger udenfor som burde hænge indenfor
(nej ikke hvad du tror
)
Jeg tror det er den automatiske ventilløfter, som jo slår til når motoren starter.
Og den er ikke bare at få tilbage - der er simpelthen ikke plads mellem
stellet og motoren.
Så mit næste arbejde vil såmænd bestå af at skille stel og motor af igen - og få
den rigtig på plads
Og ja - det er lidt surt - men der er ikke andet at gøre (og nej - her er ikke
plads til en smily).
En hel måned skulle der gå får jeg kom i motorcykel værkstedet - og den bedste undskyldning for det, var jo Sofies 2 års fødselsdag og en skitur til Livigno
Men nu er stel og motor rengjort - og det første jeg skal have gjort er at
samle de to ting.
Det er dog nok det værste - for jeg skal sikre mig at alle ledninger og slanger
kommer ud og ind det rigtige sted.
Det er ikke lige meget om de går udenom eller indenom - for enten kan de ikke nå
- eller også risikerer jeg at de kommer for tæt på motoren - og dermed bliver
brændt af eller smeltet, når motoren bliver varm
Så de næste par dage vil gå med at kigge på de billeder som jeg har taget tidligere af de to cykler - men når det er sket - så går det hurtigt - måske
Nu
er der ingen der kan beskylde mig for, at jeg ikke kan skille en motorcykel ad
(hele to - for at være helt nøjagtig
)
Og det gik faktisk rimelig nemt - uden at jeg skulle splitte motoren helt ad.
Det var begrænset hvor mange ledninger der skulle af - de fleste kunne forblive
samlet
Så nu kommer det helt store arbejde - bygge en helt ny cykel af "stumperne"
Den opmærksomme læser vil kunne se, at dette er billede nr. 59 - og at det sidste billede der ellers er lagt ud - er nr. 46
Og hvor er de mellemliggende billeder så henne
Jeg har taget rigtig mange billeder - lige inden jeg skiller noget ad
Hvor samles ledningerne henne - hvad er de til - går de over eller under stellet
- osv.
Men nu er jeg næsten klar til at tage stellet af (eller er det motoren jeg tager ud )
Der
var gjort klar til angreb (vel vidende hvor fast alting sad på den gamle
)
Men det blev hurtig gjort til skamme - man kan virkelig mærke at denne cykel er
9 år yngre
Så batterikasse, udstødning, kardan og bagsvinger faldt næsten af af sig
selv.
Men også kun næsten
Men nu skal jeg til at kigge på hvor lidt jeg kan nøjes med at skille ledninger, karburator og kabler ad
Og når de er sket - så skal stellet jo "bare" af
Indrømmet - jeg har ikke lavet det hele på en dag
Faktisk er der sket en del siden sidst - alle ledningerne er skilt ad i
forlygten (og nummereret
)
og alle ledningerne til bagenden er skilt ad - og naturligvis også nummereret.
Og så er bagskærmen også pillet af.
Og som du kan se - så er cyklen nu hængt op i stropper i loftet.
Og
når den nu hænger i loftet - så kan hjulene også komme af.
Og forhjulet - det er kommet af med forgaffel og det hele - jo mindre man skruer
- des bedre
Broen med støtteben og bagbremse er også taget af - ligesom støddæmperne bagtil.
Det næste må jo så nok blive bagsvingeren og udstødningerne.
Jeg vil næsten påstå at jeg kunne indtræde direkte på et samlebånd (hvis man har
et, hvor man skiller dem ad
)
Jamen - det var noget frygteligt svineri
Jeg ved snart ikke hvad der tog længst tid - at vaske stellet af - eller at rengøre brusekabinen bagefter
Under alle omstændigheder, så er stellet rent nu - og et grundigt tjek viste, at det ikke er nødvendigt at sende det til en omlakering. Der er et par enkelte steder, som jeg vil pletmale - men det er vitterlig småting.
Så nu skal jeg i gang med klud og pudsecreme og gøre det som nyt (næsten ).
Det betyder jo så også, at det er tid til at flytte op i motorcykel værkstedet og begynde på at montere min "nye" cykel
Jeg har også lært lidt af at skille den gamle cykel ad. Det er faktisk ikke
nødvendigt at gå HELT så drastisk til værks, som jeg har gjort på den gamle.
Jeg kan godt slippe lidt nemmere af sted med at udskifte delene.
Fantastisk - efter halvandet måned lykkedes det Julle at få taget sig sammen og komme ud i værkstedet
Ahh - der er sket lidt i den mellemliggende periode - jeg har stort set
opbrugt min VD40
For bolten til bagsvingeren sad bare fast - ubehjælpelig fast
Så først efter mange ganges smøring og arbejde med tryklufts værktøjet
lykkedes det at få den løsnet
og det var jo ikke fordi der var meget rust på den - men ligesom med forgaflens
bandt det utrolig hårdt.
Men da den først var af - så var det til at komme til at fjerne ledninger, bremseslanger, karburatorer og alt det andet "fittings" som sådan en motorcykel nu består af.
Tilbage var der kun to dele - nemlig stellet og motoren
Og stellet er todelt - så det var bare at fjerne den ene side - så kunne den
anden side lige trækkes af
Ahh - der var jo lige nogle bolte der går igennem både stel og motor, som skulle
fjernes
Men nu kan du se resultatet - motoren står helt alene - og stellet er frit
for alt.
Nu skal jeg så have rengjort stellet - og min oprindelige mening med at få det
lakeret - den er jeg nok gået noget fra - for umiddelbart ser det meget fint ud
- men når jeg nu får det rengjort - så træffer jeg den endelige beslutning
På den sidste motorcykeltur i 2010 til Ejer Bavnehøj oplevede jeg jo at
koblingen pludselig ikke virkede længere.
Og nu er årsagen også fundet - for da jeg fjernede koblingsslangen - så var det
den der var utæt - midtpå.
Efter en lille pause på 17 dage (besøge børnebørn og skitur ) er jeg i gang igen.
I løbet af de 17 dage har jeg gået og sprayet VD40 dér hvor de forkromede
holdere sad fast på stellet.
Og fast - det sad de
. Manualen
gav ingen svar på, hvad jeg manglede at løsne - så de var bare groet fast
Men med et par kiler af hårdt bøgetræ - og en hammer - så lykkedes det at få
dem af
Utrolig så mange gange man kan få læst en manual (både den engelske og den tyske
)
Så fik jeg afmonteret ledningerne til alt det bageste.
Og så kom (resterne af) Intruderen ned fra dunkraften - og ned på et bræt
Den begyndte at blive noget ustabil - men på den anden side- der er jo heller
ikke så meget tilbage af den
. Og så
skulle jeg jo lige have bagskærmen, bagagebæreren, sadeltaske holderne og
blinklysene af - nu jeg alligevel var så godt i gang
Så tilbage er der jo "bare" motoren og stellet
Det passer ikke helt - for alt det elektriske, karburatorer og kardantræk skal jo lige af inden jeg skiller stel og motor fra hinanden
Som du kan se - så har jeg besluttet mig for at koncentrere mig om den gamle
cykel - også for at jeg kan få stellet af - og sendt til pulverlakering.
Så kan jeg altid - i fred og ro - koncentrere mig om den nye - oppe i
motorcykelhuset - bagefter
Så lykkedes det - at få forgaflen af
Og tro mig - det er ikke kun i dag, at jeg har prøvet - flere gange i løbet af ugen, har jeg forsøgt mig - og manualerne (både den engelske og den tyske) er blevet nærlæst op til flere gange
Jeg er så i tilgift også blevet meget bedre til "teknisk engelsk" - for der stod jo bl.a. at jeg skulle løsne "the Allen screw" - og hvad er så lige det
Svaret er ganske enkelt en unbrako skrue. Og den havde jeg skam løsnet - alt
var gjort lige efter forskrifterne.
Til sidst lykkedes det (med lidt vold ) at få den løsnet - og svaret var, at den
øverste bro var rustet fast på akslen
Det bliver nok ikke så hårdt at gøre det samme på den anden Intruder.
- og nu kunne jeg jo så komme videre med bagenden
Når baghjulet skal af - så skal bremse kaliberen lige af først - ellers kan
hjulet ikke komme fri af kardantrækket.
Men ellers er det bare at fjerne akslen - så kommer hjulet fint af.
Man kan næsten sige at det røg af af sig selv
Så blev det vintertid - og så må det også være legitimt at arbejde på sit vinterprojekt
Og nu var det tid at splitte alle ledningerne i lygtehuset ad.
Og det er med at holde tungen lige i munden - ALT er samlet her i lygtehuset.
Så hver gang jeg skilte en ledning ad - så blev begge ender nummereret.
Det tager altså temmelig lang tid - og under vejs ligner det altså noget, som INGEN nogen sinde får samlet igen
Men efter 1½ times tid lykkedes det at frigøre lygtehuset
Og nu blev mysteriet med det løse lygtehus også løst.
Holderen var simpelthen vibreret i stykker (er der noget med at sådan en
Intruder ryster lidt
)
Så enten må der en ny en til - eller også må jeg øve mig i at svejse
Denne gang er der "kun" sket noget med den gamle Intruder
Som du kan se, så er den kommet op at stå på min nye "donkraft" - og så var
det jo til at komme til nedenunder.
Og det første der kom af var "broen" til fodstøtterne (ikke fremflyttersættet) -
og det er virkelig et arbejde der giver sorte hænder - ufatteligt hvad der kan
samle sig af skidt nedenunder sådan en motorcykel
Ikke meget bedre var det med udstødningerne og batterikassen, som jo nu har
siddet der i 10 år - og 100.000 km
Boltene er nærmest groet fast - så nu skal jeg snart ud at investere i en ny
VD40
Ellers stod den meget på oprydning - både af værkstedet, løsdelene og
værktøjet
Næste skridt bliver nok fremflyttersættet, motordækslerne og de andre fittings
som er lige til at gå til - nu
Det går altså ikke så stærkt - men det går
Så nu er sidedækslerne kommet af - og på den gamle cykel har jeg også fået fjernet mine spots og skibshornet. Ingen af disse skal på igen - de bruger begge utrolig meget strøm.
Hvordan jeg nogensinde har fået hornet på - det må stå hen i det uvisse - for det var utrolig svært at få af igen (tænk at man kan bruge en hel time på så lidt )
Termometer, ur og GPS holder er også kommet af - og de skal naturligvis med over på min nye gamle cykel
Så kom jeg i gang - og det endda helt uden min Repair Manual
Sadler, tank og vindspejl er taget af - og man undrer sig jo over hvor beskidt der kan være nedenunder - specielt i betragtning af at det kun er en sæson siden, at man var der sidst med både klud og polish
Men nu varer det jo ikke længe før jeg er nødt til at kigge i manualen - så man ikke får ødelagt noget - så mon ikke et par nærbilleder vil være rare at have ved hånden - senere