På denne side har du en oversigt over, hvad der skal til, før du har din motorcykel på gaden.
Jeg har taget udgangspunkt i mine egne oplevelser med min Intruder, som kommer fra USA.
Man tror det er løgn - men du skal faktisk igennem følgende instanser før du er igennem:
* Told og Skat: Skal have told og moms
* Told og Skat: Laver en foreløbig vurdering
af din motorcykel
* Syn: Du skal have din MC til syn (medbring MC)
* Told og Skat: Du skal betale
registreringsafgift (medbring MC)
* Motorkontoret: Du skal have dine plader
(husk at have forsikringen i orden inden)
* Told og Skat: Endelig vurdering (medbring MC)
* At tænke sig: Kunne det mon ikke være lidt
lettere (Tænk :-)
Når du trykker på en af linierne, kommer du ned til en nøjere beskrivelse af
de enkelte punkter.
Tænk hvis det var en privat virksomhed, som behandlede sine kunder på den måde,
og sendte dem fra Herodes til Pilatus - Jeg er sikker på, at vi motorcyklister
betaler ubeskriveligt meget til at holde dette administrationsapparat i gang -
UHA-UHA.
Der er specielle regler for cykler der er over 35 år - se her på Veterans hjemmeside
NB: Beregningen af registreringen ajourfører jeg hvert år (hvor jeg indhenter en tabel hos told og skat) - hvorimod de forskellige gebyrer godt kan være uaktuelle - så hvis du oplever andre priser - så send lige en mail - så skal jeg nok få det rettet. (Tak til jer der har gjort det)
Hvis du henter din MC fra et EU-land, så kan du heldigvis springe dette punkt over - men ellers skal der betales både Told og Moms (fx når MC'en kommer fra USA).
Ja, det var så første gang, jeg havde kontakt med Told og Skat
Kommer din MC fra Tyskland - så skal du bare sørge for at få "Fahrzeugbrief", som svarer til vores registreringsattest - og "Abmeldebescheinigung für den Fahrzeughalter" - altså en afmelding af MC'en i Tyskland.
Her udfylder du en blanket, der hedder "Foreløbig værdiansættelse af køretøj" (21.009) og den kan du få hos Told og Skat - og et godt råd, er ikke bare at acceptere den foreløbige vurdering - snak godt for din syge moster - eller endnu bedre: Ha' nogle eksempler med på, hvad andre har betalt for en tilsvarende MC.
Du kan godt påvirke den pågældende medarbejder - og husk - glem ikke at være glad :-)
Det første du skal gøre er at markere, hvor gammel motorcyklen er:
Der er flere som spørger om det er rigtigt at man betaler forholdsmæssigt mere i afgift af en ældre cykel end en nyere - og det er det - for der er fx et "afgiftsfrit beløb" på 6.500,- på en under 1-årig cykel - og dette beløb er faldet til 900,- for en over 6-årig cykel.
Ja, det var så anden gang, jeg havde kontakt til Told og Skat
(Fordi Intruderen er en amerikaner-model)
Når du skal have synet din MC, så ringer du bare til Tlf.nr.: 70 13 18 18, som er det centrale bookingnummer - siger at det er en motorcykel - oplyser stelnummeret - og fortæller hvor du bor.
Så får du et booking nummer, som du skal bruge, når du udfylder blanket nr. "MO 2A". Blanketten får du på Motorkontoret.
Så skal du bare forbi motorkontoret og hente et par prøveplader (det koster 100,- kr. om dagen - og et depositum på 1.000,- kr. - og her ta'r de imod dankort) og så ellers køre til synshallen - medbringende: Blanketten - den gamle (udenlandske) registreringsattest - og kr. 220,-. (De 1.000,- i depositum får du dog tilbage, når du afleverer prøvepladen).
Husk at få fat i en Standard-typegodkendelse eller i hvert fald nummeret på
den - ellers risikerer du at skulle stille med fx en lydtest at motorcyklen - og
det betyder ekstra udgifter (flere tusinde kroner) og besvær.
NB-NB-NB - Hvis cyklen har været indregistreret i et EU-land, så behøver de
ikke nogen Standard-typegodkendelse.
Og så håber man på at få en synsrapport, hvor der står: "Køretøjet er godkendt - Ved synet konstaterede vi ingen fejl ved køretøjet".
Endelig skal du naturligvis også have afleveret prøvepladen.
Den foreløbige registreringsafgift kan du selvfølgelig godt betale, når du får foretaget den foreløbige vurdering - men så skal du medbringe motorcyklen, for de skal ud og kontrollere stelnummeret.
I disse moderne tider, hvor Dankortet er blevet en naturlig del af alles dagligdag - der burde man også forvente, at man kan betale afgiften med sit kort - men nej - der er kun to ting, der kan bruges - en bankcheck (ikke din egen) eller cool cash. Jeg gik faktisk og overvejede at komme med dem i klingende mønt - men så skulle jeg nok have brugt en trailer.
Du skal udfylde nok en formular: "Anmeldelse - Afgiftsberigtigelse af køretøj" (21.016) - men den kan du eventuelt tage med hjem, dengang du var inde og få den foreløbige vurdering. Det er sådan en gul/grøn blanket i fem eksemplarer.
Endelig er den store dag oprundet - du skal ind og hente din egen nummerplade.
Det foregår på motorkontoret - og her skal du medbringe alle de papirer, som du efterhånden har fået skrabet sammen - PLUS - at du skal sørge for at få forsikringen bragt i orden (minimum ansvarsforsikring). Og her er det vigtigt at du får et forsikringsbevis (en lille hvid erklæring fra dit forsikringsselskab) - men den har du faktisk dagen efter du har snakket med dem (De er virkelig kvikke).
Desværre skal man nu aflevere den gamle registreringsattest (den kunne jo ellers være meget sjov at have hængende i glas og ramme - men så må man huske at lave en kopi af den).
Til gengæld får man jo sin egen - altså en foreløbig - men her varer det så ikke længe, før den "rigtige" dumper ind af døren.
Husk at medbringe 550,- kr. - for det koster det at få pladen og registreringsattesten.
Når du betaler den foreløbige afgift, får du også et tidspunkt og et sted, hvor motorcyklen skal vurderes endeligt. Nu har du selvfølgelig fået din egen plade på, så du sparer da en tur forbi motorkontoret.
For mit vedkommende kunne jeg få den vurderet i Silkeborg - så slap jeg da for at skulle til Horsens (hvor Told og Skat ligger) - og her er der så tre vurderingsfolk til stede - og jeg vil vove at påstå, at der kun er en af dem, der har forstand på at foretage denne vurdering.
Og så ville man jo gerne have at vide, hvad de sætter den til - MEN NEJ - der går en tre til fire uger før den endelige vurdering kommer med posten - og først da ved du, hvor meget du skal betale - og så er det jo også for sent at sige: Jeg tror, at jeg hellere vil sælge den igen - uden afgift - for det bliver vist for dyrt.
Tænk hvad det koster (og her tænker jeg ikke i kroner og ører for mit vedkommende - altså told, skat, gebyrer osv - og jeg tænker heller ikke på fridage, som man skal tage) - jeg tænker på det administrations apparat, som det offentlige her har stablet på benene.
Havde det været et privat firma, så er jeg sikker på, at man kunne spare mange mange penge - og en sidegevinst var selvfølgelig, at det ville blive lidt lettere for mig som borger.
Tænk en gang, hvis du kun skulle af sted én gang til ét sted - og her fik du så ordnet det hele - på én gang - betalt registreringsafgift (ud fra en vurdering, som de foretog på stedet) - og samtidig fik du den synet - og indregistreret - betalte selvfølgelig for det - men alt var overstået på én gang. Det ville nok være svært - for ikke at sige umuligt - og MEGET besværligt for det offentlige - det skulle jo involvere ca. fem medarbejderes arbejdsrutiner - og så pyt med, at det kunne spare flere tusinde borgeres bekvemmelighed.
Jeg vil vove at påstå, at det ville være meget nemmere for os borgere - og også kunne spare enorme summer i den offentlige administration - og at tænke sig - man ville måske komme til at holde af det kære væsen ;-) (en lille smiley - men det er skam alvorligt nok ment :-(
Således oplevet - Julle