Årsagen er, at jeg nu har haft den hos et dansk værksted
- og der er simpelthen så meget rust i den bageste del af undervognen
at det ikke kan betale sig for mig at gøre den klar til syn.
Men hvis der nu er en "eksisterende" Maxima ejer, der har
brug for nogle (gode) reservedele
Og det er jeg jo selv netop blevet (10.11.2012)
- så er den jo rent
"guf"
Min Nissan Maxima 1997 - er jo ikke udstyret med lædersæder (men det bliver den )
Som nogle ting der uden problemer vil kunne bruges - er:
Forsæderne er elektriske (i alle ender og kanter )
Bagsædet med midterarmlæn
Med kontakter til autopilot
- inkl. helt nye vinterdæk påmonteret
Derudover er der fire gode sommerdæk
Og derudover er der jo masser af gode reservedele der nemt kan anvendes:
Med styring af "alt" fra førerdøren
Bagklap
Lygter (forlygter, baglygter, blinklys)
Sidespejle (elektriske - elopvarmede)
Bilen har kørt lige knap 230.000 km
Og den er med automatgear
Og klimaanlæg - og - og - og (se listen nedenfor)
Glemte jeg at skrive at det er en V6-3.0
Motoren ville jeg give et 100.000 km serviceeftersyn
Og hvis du ikke vil bruge den direkte - er der jo en
bunke
motorreservedele (alt det der ellers koster en bondgård
)
Og sikkert meget meget mere (som en "rigtig" kender af Maxima ved noget om)
Lørdag den 21. juli drog Julle til Rendsburg for at se på "ny" bil
Og det blev så til en Nissan Maxima fra 31. august 1993
Bilen blev købt hos "Awik Automobile" i Rendsburg
Og jeg gav 100 Euro i udbetaling - resten måtte vente en uges tid
Og så fredag den 27. juli kørte Bente mig derned (i sin nye VW UP )
Og den (både VW'en og Maxima'en) kørte fint hele vejen hjem
Og så fik den ellers en gang med vandbørsten
Og det afslørede jo så den småridser og småbuler, som man kan forvente af en 19
år gammel "dyt"
Den har lidt rust (som skal laves) - og så skal den ellers gøres klar til syn og indregistrering
Og hvis man så løfter motorhjelmen - så ligger der også en motor i den
Og det er en V6-3.0
Så udvendig er det nok en noget kedelig bil
Men under motorhjelmen sker der noget
Og hvis vi så også lige skal kigge på hvad der ellers er "sjovt" ved den:
Noget af et udstyrsstykke | ||
Udstyr | Uddybning | Kommentar |
Farve | Farven på bilen er DJ2G Og det er "frit oversat": Dark Green Pearl Clearcoat Metallic |
Flaskegrøn |
Automatgear | Der er tre indstillinger af
automatgearet: - Almindelig - her kører den som en "normal" bil - Comfort - her skifter den gear hurtigere (kører mere "behageligt") - Sport - her kører den gearene helt ud - så den udnytter hele motorkraften Derudover er der en indstilling 1 og 2. - I indstilling 1 må man højst køre 70 km/t - I indstilling 2 må man højst køre 120 km/t De bruges ved kørsel i fx bjerge Endelig kan man vælge om bilen skal køre med motorbremse eller ej (tryk på knap) |
|
El-sæder | Sæderne kan indstilles i
alle mulige retninger Og det foregår ved at trykke på en knap - så kører det De kan instilles i: Hvor langt tilbage/frem de skal være - Ryglænets hældning - Sædehøjde - Sædets pladsering i forhold til ryglæn - Ryglænets støtte i lænden - Højden på nakkestøtten - Viklen på nakkestøtten |
|
El-ruder | Alle kan betjene det vindue
de sidder ved Medmindre føreren slår den mulighed fra Og alle ruder kan betjenes fra førerpladsen Derudover kan alle døre låses fra førerpladsen |
|
El-sidespejle | Spejlene kan indstilles
elektrisk Derudover er der også antidug i begge sidespejle Sidespejlene kan også klappes ind |
|
Cruise Control | Der er Cruise Control
(autopilot) - så man kan holde en given hastighed Jeg kunne dog ikke få det til at virke da jeg kørte den hjem |
Virker måske ikke |
Central lås | Fra førerdøren kan alle døre åbnes og låses (udefra) | Førerdøren kan ikke åbnes udefra |
El-justerbare forlygter | Forlygterne kan indstilles
elektrisk fra førerpladsen Altså i højden |
|
Alufælge | På fælgene sidder der fire
helt nye vinterdæk monteret Derudover fulgte der fire gode sommerdæk med i handelen |
|
El-antenne | Når bilen startes kører
antennen op - og modsat når den slukkes Derudover kan man via en knap køre antennen op og ned |
Antennen kører ikke ned |
Lædersæder | Lædersæder overalt | Står som nye efter læderfedt |
Klimaanlæg | Stil temperaturen til det du vil - og du hverken fryser eller sveder | |
Airbag | Ved førerpladsen | |
Momentvisker | Trinløs justerbar momentvisker | |
Bagrudevarmer | Jamen det er der vel på alle biler | |
Tågelygter | ||
Læselys | Ud over lyset i kabinen
(der først slukker et stykke tid efter du har forladt bilen) Så er der to læselys ved førerpladserne |
|
Startspærre | Der er startspærre - og det
virker ved at man skal komme en "USB-lignende" dims i inden man kan
starte bilen. Man skal også trykke på en knap for at få nøglen ud |
Det er besværligt |
Lys i dørene | Når en dør åbnes - så
tænder der et rødt lys i alle døre (indvendig) Det betyder at evt. bagfra kommende bilister kan se den åbne dør |
|
Åbne for benzin og bagage | Håndtag til at åbne både benzin klappen og bagagerummet (og også motorklappen ) | |
ABS-bremser | Der er ABS-bremser på dytten | Virker nok ikke - for advarsels- lampen lyser |
Ratindstilling | Rattet kan indstilles i højden | |
Seleindstilling | Højden på selen kan indstilles | |
Ur | Digitalur i instrumentbrættet | |
Advarselsblink | Skal der vel være | |
Instrumentlys | Man kan skrue op og ned for instrumentbelysningen | |
Horn | DYT - DYT | |
"Lys-arm" | Regulering af lyset:
Slukket - Positionslys - Nærlys / Fjernlys Blinker: højre / venstre |
Husk at tænde lyset |
Cigartænder | Plads til cigartænder (den
mangler dog ) |
En "ny dyt" rigere